Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hesaplamalı Şekillendirme Teknolojisi MKM 462 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET FIRAT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

T.Arda Akşen

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kütle ve sac malzeme şekillendirme - form verme işlemlerinin bilgisayar destekli tasarım ve hesaplama yöntemleri kullanılarak incelenmesi, imalat süreçlerinin incelenmesi, bunların gerektirdiği kavramsal – teorik bilginin Lisans düzeyinde öğrenilmesi, yeni mezun olan mühendislerin Endüstriyel gelişimlerine fayda sağlamak.

Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metal şekillendirme işlem tasarımı geliştirir Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Sonlu Elemanlar Hesaplama Modellerinin Geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Şekillendirilebilirlik kavramını ürün tasarımda kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Metal Şekillendirme işlemlerinin sınıflandırılması
2 Malzemelerin deformasyon davranışları
3 Soğuk ve sıcak şekillendirilebilirlik
4 Sonlu Elemanlar Hesaplama Modellerinin Geliştirilmesi
5 Büyük şekildeğişimlerinin Sayısal Modellenmesi
6 Takım arayüzünün modellenmesi
7 Şekillendirme işleminin tanımlanması
8 Kütle şekillendirme hesaplama tekniği
9 İki ve Üç boyutlu işlem modelleme
10 Şekillendirilebilirlik tahmini
11 Bükme işleminin modellenmesi
12 Çekme işleminin modellenmesi
13 Üç Boyutlu sac metal Formlama Analizi
14 Endüstriyel Örneklerle Proses Tasarımı Uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu

Mehmet Fırat,"Bilgisayar Destekli Şekillendirme Teknolojisi",2005.

Ders Kaynakları

1- Wagoner R. and Chenot, J.L., Forming Analysis, John Wiley, 1997
2- Hosford, W. F. and Caddell, R. M., Metal Forming: Mechanics and Metallurgy, Prentice- Hall, Second Edition, 1993.
3- Altan, T.; Oh, S.; Gegel, H.: FE Forming Analysis : Fundamentals and Applications, ASM, 1983.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Metal şekillendirme işlem tasarımı geliştirir
2 Sonlu Elemanlar Hesaplama Modellerinin Geliştirir
3 Şekillendirilebilirlik kavramını ürün tasarımda kullanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 2 8 16
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 4