Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Proses Tekniği | MKM 467 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NEZAKET PARLAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. NEZAKET PARLAK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bir makine mühendisi endüstrinin her alanında çalışma olanağına sahiptir.Akla ilk gelen mekanik, malzeme ve imalat sanayii gibi alanlar gelse bile gıda, ilaç, deterjan, petrol, cam, plastik gibi içerisinde enerji uygulamalarının olduğu bir çok alanda aktif olarak görev almaktadır.Bu derste endüstride karşımıza çıkan özellikle buharlaştırma, kurutma, ayırma gibi proseslerin yer aldığı bir çok uygulamaya yer verilerek, problemler temel yasalar yardımıyla ifade edilecektir. Böylelikle; bu bilgiler ile donatılmış öğrencinin mezuniyetinden sonraki sürecine hazırlıklı olması sağlanması hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Proses tekniğinin temel kavramları, Kütle ve Enerji Korunumu denklikleri ve uygulamaları, Isı ve Kütle Geçişi,Momentum, Buharlaşma, distilasyon, nemlendirme, kurutma,ekstraksiyon, adsorpsiyon, kristalizasyon prosesleri,Termal –kimyasal prosesler :Örnek uygulamalar şeklinde özetlenebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Proses tekniği temellerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
2 | Kütle ve enerji korunumu gibi temel yasalarını sistemlere uygulayabilir. | Tartışma, Problem Çözme, | |
3 | Termodinamik özelik tablolarını okuma ve kullanabileme yeteneği kazanır. | Tartışma, Problem Çözme, | |
4 | Farklı prosesler için ısı-kütle transferini hesaplar. | Tartışma, Problem Çözme, | |
5 | Farklı prosesleri (Buharlaştırma, Damıtma, Kurutma vb.) tasarlar. | Tartışma, Problem Çözme, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Proses Tekniğine Giriş: Temel Kavramlar | |
2 | Temel Kanunlar, Kütle Korunumu, Enerji korunumu, İdeal Gaz Denklemi,vb.İlgili Bağıntılar Ve Tablolar | |
3 | Isı Transferi ve Uygulamaları | |
4 | Kütle Transferi ve Uygulamaları | |
5 | Momentum Transferi ve Uygulamaları | |
6 | Isı Değiştiricileri | |
7 | Buharlaştırıcılar | |
8 | Gaz-Buhar karışımları-İklimlendirme | |
9 | Nemlendirme, Nem Giderme Ve Su Soğutma | |
10 | Kurutma Tekniği | |
11 | Termal–kimyasal prosesler | |
12 | Termal–kimyasal prosesler | |
13 | Termal–kimyasal prosesler: Örnek uygulamalar | |
14 | Termal–kimyasal prosesler: Örnek uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Proses Tekniği Doç.Dr.Nezaket Parlak Ders Notu, |
Ders Kaynakları | 1) Transport Processes and Seperation Process Principles, C.J. Geankoplis, Fourth Edition, New Jersey |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Proses tekniği temellerini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kütle ve enerji korunumu gibi temel yasalarını sistemlere uygulayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Termodinamik özelik tablolarını okuma ve kullanabileme yeteneği kazanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Farklı prosesler için ısı-kütle transferini hesaplar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Farklı prosesleri (Buharlaştırma, Damıtma, Kurutma vb.) tasarlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |