Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Stratigrafi | JFM 413 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Petrol Jeolojisi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Dünyadaki kömür, petrol, doğal gaz gibi fosil enerji kaynakları ve nükleer enerji kaynakları (uranium ve toryum maden yatakları) sedimanter kayak formasyonlarinda bulunduğu için yerbilimlerinde bu ders çok önemlidir. Dünyadaki jeofizikçilerin %80 ninin petrol endüstrisinde çaliştıkları gözönüne alınırsa, Jeofizik ögrencilerinin mutlaka stratigrafi ve sedimantolojiyi içeren sedimanter jeoloji konusunu bilmeleri gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Sedimanter kayaç çeşitleri ve sedimanter çevrim, kayaçların bozunması, sedimanların taşınması, çökelmesi ve diyajenezi, sislisiklastik ve karbonat kayaları, Paleontoloji, İndeks fosiller, biyostratigrafi, jeolojik zaman cetveli, çökelme ortamları, uyumsuzluklar, litostratigrafi, stratigrafik korelasyon, sismik stratigrafi, kuyu logları, kömür yatakları, petrol ve doğal gazın oluşumu, petrol ve doğal gaz kapanları, sedimanter basen analizi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sedimanter kayaçları tanır, | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Sedimanter kayaçları inceleyerek çökelme ortamlarını yorumlar, | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Sedimanter kayaç yapılarını ve yaş ilişkilerini inceleyerek bölgenin jeolojik evrimini yorumlar, | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Petrol arama çalışmalarında potansiyel petrol ve gaz kapanlarını saptar, | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Sedimanter kayaç özelliklerine bakarak, hangi kayaçların kaynak ve rezervuar kayaçları olabileceğini değerlendirir, | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş dersi | |
2 | Sedimanter kayaç çeşitleri ve sedimanter çevrim, | |
3 | GMT (Generik Mapping Tools) yazılımının yüklenmesi ve kullanılması, | |
4 | Kayaçların fiziksel ve kimyasal bozunması, | |
5 | Sedimanların taşınması ve çökelmesi, | |
6 | Silisiklastik kayaçlar, | |
7 | Karbonat kayaçları, | |
8 | Paleontoloji ve Indeks fosiller, | |
9 | Biyostratigrafi ve Jeolojik Zaman Cetveli, | |
10 | Sedimanter çokelme ortamları ve uyumsuzluklar, | |
11 | Litostratigrafi ve stratigrafik korelasyon | |
12 | Sismik stratigrafi ve kuyu logları | |
13 | Kömür, petrol ve doğal gazın oluşumu; petrol ve doğal gaz kapanları | |
14 | Sedimanter basen analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | SEDIMENTARY GEOLOGY |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sedimanter kayaçları tanır, | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Sedimanter kayaçları inceleyerek çökelme ortamlarını yorumlar, | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Sedimanter kayaç yapılarını ve yaş ilişkilerini inceleyerek bölgenin jeolojik evrimini yorumlar, | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Petrol arama çalışmalarında potansiyel petrol ve gaz kapanlarını saptar, | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Sedimanter kayaç özelliklerine bakarak, hangi kayaçların kaynak ve rezervuar kayaçları olabileceğini değerlendirir, |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |