Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Jeofizik Mühendisliği Tasarımı | JFM 401 | 7 | 0 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MURAT UTKUCU, Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Tüm öğretim üyeleri ve araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrenciler, teorik bilgiler ışığında jeofizik aletleri kullanarak araziden veri alma, veri işleme, değerlendirme ve yorumlama yeteneklerini arttırırlar. |
Dersin İçeriği | Karakteristik uygulamalar için jeolojik ve jeofizik araştırma tasarımı, jeolojik pusula ve GPS kullanılarak yer tespiti, ölçüm nokta ve profillerinin seçimi, gravite, manyetik, elektrik, elektromanyetik, sismik yansıma ve kırılma araştırmaları, sismik istasyon kurulumu, zayıf-kuvvetli yer hareketi ölçmeleri, GPR araştırmaları, jeofizik veri işlem ve yorumlama. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Arazi çalışmalarını tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
2 | Arazinin jeolojik yapısını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Arazide kullanılacak yöntemlere karar verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Jeofizik aletlerini kullanır ve ölçü alır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Aldığı ölçüleri değerlendirir ve yorumlar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Jeofizik ölçme yöntemleri ile ilgili ön çalışmalar | |
2 | Arazi tasarımı, ölçüm nokta ve doğrultularının seçimi | |
3 | Arazinin jeolojik ve tektonik açıdan incelenmesi | |
4 | Arazinin jeolojik ve tektonik açıdan incelenmesi | |
5 | Gravite-manyetik yönteminin arazide uygulanması | |
6 | Veri-işlem teknikleri, değerlendirme ve yorum aşamaları | |
7 | Elektrik-elektromanyetik yöntemlerin arazide uygulanması | |
8 | Veri-işlem teknikleri, değerlendirme ve yorum aşamaları | |
9 | Sismik yöntemlerin arazide uygulanması | |
10 | Veri-işlem teknikleri, değerlendirme ve yorum aşamaları | |
11 | Zayıf-kuvvetli yer hareketi ölçmeleri | |
12 | Veri-işlem teknikleri, değerlendirme ve yorum aşamaları | |
13 | Yer radarı ölçmeleri | |
14 | Veri-işlem teknikleri, değerlendirme ve yorum aşamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1)Telford, W.M., Geldart, L.P., Sheriff, R.E., Keys, D.A. 1981. Applied Geophysics, Cambridge University Press. 2)Keary, P., Brooks, M., Hill, I, 2002. An Introduction to Geophysical Exploration, Blackwell Scientific Pub. 3)Reynolds, J.M. 2000. An Introduction to Applied and Environmental Geophysics, Wiley Pub. 4)Parasnis, D.S. 1986. Principle of Applied Geophysics, Chapman and Hall Ltd. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Arazi çalışmalarını tasarlar | 0 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Arazinin jeolojik yapısını tanır | 2 | 2 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||
3 | Arazide kullanılacak yöntemlere karar verir | 0 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||
4 | Jeofizik aletlerini kullanır ve ölçü alır | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Aldığı ölçüleri değerlendirir ve yorumlar | 2 | 3 | 3 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 50 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Proje / Tasarım | 1 | 30 | 30 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 1 | 31 | 31 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |