Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Jeofizikte Potansiyel Teori | JFM 440 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı jeofizik bilimi içinde yer alan potansiyel alanların tanıtımı |
Dersin İçeriği | Potansiyel Teori genel anlamda vektörel ve/veya skaler alanların matematik tanımlamasını ve özelliklerini inceleyerek bu alanların fiziksel özelliklerini araştırır. Bu kapsamda jeofiziğin temel inceleme konuları içinde yer alan gravite, elektrik, elektromagnetik, magnetik, yer değiştirme, sıcaklık, basınç ve benzeri alanlar yani tüm jeofizik potansiyel teorinin uygulaması olarak incelenebilir |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, Potansiyel alanları ayırt ederler | Anlatım, Tartışma, | |
2 | Öğrenciler, Vektör analizi, vektörlerin türevi ve vektörlerin diferansiyelini ayırt ederler | Anlatım, Tartışma, | |
3 | Öğrenciler, Nabla operatörünü ve vektör operatörlerini ayırt ederler | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Öğrenciler, Kütle potansiyeli, nokta potansiyeli ve gauss-diverjans teoremini ayırt eder ve yorumlarlar | Anlatım, Tartışma, | |
5 | Öğrenciler, Homojen ortamda elektrik alanı yorumlar | Anlatım, Tartışma, | |
6 | Öğrenciler, Laplace alanı ve Poisson alanını ayırt eder ve yorumlar | Anlatım, Tartışma, | |
7 | Öğrenciler, Newton kanununu, yüzey dağılımlı kütleler ile hacimsel dağılımlı kütleleri ayırt eder ve yorumlar | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Potansiyel teorinin tanımı ve giriş | |
2 | Vektör analizi, vektörlerin türevi ve diferansiyeli | |
3 | Gradyent, diverjans ve rotasyonel operatörleri | |
4 | İş kavramı ve Nabla operatörü | |
5 | Kütle potansiyeli | |
6 | Nokta potansiyeli ve Gauss-Diverjans teoremi | |
7 | Homojen ortamda elektrik alan ve kuvvet çizgisi diferansiyel alan | |
8 | Laplace alanı ve Poisson alanı | |
9 | Newton kanunu, noktasal dağılımlı kütleler | |
10 | Newton kanunu, noktasal dağılımlı kütleler | |
11 | Yüzey dağılımlı kütleler | |
12 | Hacimsel dağılımlı kütleler | |
13 | İntegral uygulamaları | |
14 | Dersin genel tekrarı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Jeofizikte Potansiyel Teori Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. Yaramancı, U., 1986, Potansiyel Teori, İ.T.Ü. Maslak. 201 sayfa. 2. Martensen, E., 1968. Potentialtheorie, Stutgart, 145 p. 3. Moon, P and D. E. Spencer., 1960, Field Theory for Engineers, Princeton, N.J. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, Potansiyel alanları ayırt ederler | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Öğrenciler, Vektör analizi, vektörlerin türevi ve vektörlerin diferansiyelini ayırt ederler | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Öğrenciler, Nabla operatörünü ve vektör operatörlerini ayırt ederler | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Öğrenciler, Kütle potansiyeli, nokta potansiyeli ve gauss-diverjans teoremini ayırt eder ve yorumlarlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Öğrenciler, Homojen ortamda elektrik alanı yorumlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Öğrenciler, Laplace alanı ve Poisson alanını ayırt eder ve yorumlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Öğrenciler, Newton kanununu, yüzey dağılımlı kütleler ile hacimsel dağılımlı kütleleri ayırt eder ve yorumlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |