Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zemin Mekaniği JFM 426 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Özellikle son yıllarda yerbilimlerinde önemli bir yer tutan zemin mekaniği bilgilerini kavramak mühendislik uygulamalarında edinilen bu becerileri kullanmaktır.
Dersin İçeriği Giriş, Zeminlerin Oluşumu, Zeminlerin Fiziksel Özellikleri, Zeminlerin Sınıflandırılması, Zemin Suyu, Zeminlerin Geçirgenliği, Zeminde Su Akımları, Kompaksiyon, Zeminlerin Kayma Direnci, Zeminde Gerilme Dağılımı, Şevlerin Stabilitesi, Zeminlerin Taşıma Gücü, Yanal Zemin Basınçları ve Dayanma Yapıları, Konsolidasyon.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Zemini oluşturan daneleri tanımlayabilir. (çakıl, kum, silt, kil) Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
2 Başlıca Zemin sınıflandırma deneylerinin unsurlarını kuramsal olarak tanımlayabilir, yorumlayabilir, planlayabilir. Uygulama yapamaz. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
3 Mühendislik uygulamalarında zemin ile ilgili karşılaşılacak temel problemlere etkin ve ekonomik çözümler başlangıç seviyesinde tasarlayabilir fikir yürütebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 emin sınıflandırması aşamalarını sırasıyla sayarak yorumlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Zeminlerin Jeolojisi
3 Zeminlerin Fiziksel Özellikleri
4 Zeminlerin Sınıflandırılması
5 Zemin suyu
6 Zeminlerin Geçirgenliği
7 Zeminde Su Akımları
8 Kompaksiyon (Şıkıştırma)
9 Zeminlerin Kayma Direnci
10 Zeminde Gerilme Dağılımı
11 Şevlerin Stabilitesi
12 Zeminlerin Taşıma Gücü
13 Yanal Zemin Basınçları ve Dayanma Yapıları
14 Konsolidasyon (Sıkışma)
Kaynaklar
Ders Notu Uzuner, B. A. 2005. Temel Zemin Mekaniği, Derya Kitabevi, Trabzon.
Ders Kaynakları 1. Kumbasar, V. Kip, F. 1984. İnşaat Mühendisliğinde Zemin Mekaniği, Çağlayan Kitapevi, İstanbul.
2. Budhu, M. 2007. Soil Mechanics and Foundations. John Wiley and Sons, Inc., New York, USA.
3. Kayabalı, K. 2002. Geoteknik Mühendisliğine Giriş, Gazi Kitabevi, Ankara.
4. Özaydın, K. 1989. Zemin Mekaniği, Meya Matbaacılık ve Yayıncılık Ltd. Şti., İstanbul.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Zemini oluşturan daneleri tanımlayabilir. (çakıl, kum, silt, kil)
2 Başlıca Zemin sınıflandırma deneylerinin unsurlarını kuramsal olarak tanımlayabilir, yorumlayabilir, planlayabilir. Uygulama yapamaz.
3 Mühendislik uygulamalarında zemin ile ilgili karşılaşılacak temel problemlere etkin ve ekonomik çözümler başlangıç seviyesinde tasarlayabilir fikir yürütebilir.
4 emin sınıflandırması aşamalarını sırasıyla sayarak yorumlayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
2. Ödev 10
3. Ödev 10
4. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 4 10 40
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 4