Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Beton Yollar INM 449 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAKAN GÜLER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Rijit Yol Üstyapısının Planlanması-Projlendirilmesi

Dersin İçeriği

Beton plaklar, Taban zemini, Alttemel. Derzler. Tasarım Yöntemleri. Beton Yolların Yapımı. Beton Yollarda Bozulmalar, Bakım-Onarım.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Rijit üstyapıları oluşturan tabakaların fonksiyonlarını bilir Anlatım,
2 Karışımda kullanılan agregaların teknik şartname değerlerine uygun olup olmadığını deneyler yaparak tesbit eder Anlatım, Eğitsel Oyun,
3 Betona uygulanan kalite kontrol deneylerini bilir Anlatım, Eğitsel Oyun,
4 Beton yolun yapım aşamalarını bilir Anlatım,
5 Beton yollarda bozulmalarda uygulanacak bakım ve onarım tekniklerini bilir. Anlatım,
6 AASHTO yöntemiyle rijit üstyapıların projelendirmesinin hangi sıraya göre yapıldığını, seçilen ya da hesaplanan verilerin tanımlarını bilir; üstyapı tasarımını yaparak toplam kalınlığı tesbit eder Anlatım, Tartışma, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Rijit ve esnek üstyapı kesitleri
3 Rijit üstyapıların üstünlükleri ve sakıncaları
4 Taban zeminleri, kaplama-altı tabakası, beton plaklar
5 Derzler
6 Tasarım yöntemleri
7 Tasarım yöntemleri
8 Betonyolun yapımı
9 Taban zemini ve alttemelin hazırlanması
10 Sınav
11 Kalıpların yerleştirilmesi, betonun hazırlanması
12 Betonyol yapımında kullanılan araç ve tesisler
13 Betonyollarda bozulmalar, bakım-onarım
14 Betonyol yapım tekniğinde gelişmeler, yenilikler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1) Ağar, E., Sütaş,İ., Öztaş, G., Beton Yollar (Rijit Üstyapı Kaplamaları), İTÜ, 1998.

2) Tunç, A.,Yol Malzemeleri ve Uygulamaları, Atlas,İstanbul,2001.

3) Principles of Pavement Design, Yoder E.J., Witczak, M.W, John Wiley, 1975.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Rijit üstyapıları oluşturan tabakaların fonksiyonlarını bilir 5 5 5
2 Karışımda kullanılan agregaların teknik şartname değerlerine uygun olup olmadığını deneyler yaparak tesbit eder 5 5 5
3 Betona uygulanan kalite kontrol deneylerini bilir 5 5 5
4 Beton yolun yapım aşamalarını bilir 5 5 5
5 Beton yollarda bozulmalarda uygulanacak bakım ve onarım tekniklerini bilir. 5 5 5
6 AASHTO yöntemiyle rijit üstyapıların projelendirmesinin hangi sıraya göre yapıldığını, seçilen ya da hesaplanan verilerin tanımlarını bilir; üstyapı tasarımını yaparak toplam kalınlığı tesbit eder 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 8 8
Sözlü Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 4