Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Temeller | INM 302 | 6 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEDAT SERT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Grv. Kadir Kocaman, Arş. Grv. Eylem Arslan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı: Zemin incelemelerinin yorumlanarak yapı temellerinin farklı zemin koşullarında boyutlandırılmasının ve temel çukurunda güvenliğin sağlanmasının öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Zemin incelemeleri, Zemin Mekaniği temel ilkeler, Dayanma yapılarının projelendirmesi, Temellerin tanıtılması, ayırımı, boyutlandırma İlkeleri, Taşıma gücüne göre boyutlandırma ve analiz (Terzaghi), Yapı temellerinde oluşan oturmalar ve oturma kriterleri, Kilde ve kumda temel boyutlandırma, Dikdörtgen, yamuk, birleşik temel boyutlandırma, Yayılı (radye) temeller, Derin temellerin sınıflandırılması ve taşıma gücü, Stabilite analizi, Temel çukurunda güvenlik, Palplanş perdeleri, Temel zemininin iyileştirilmesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geoteknik mühendislik yapıları için geçerli temel prensipler ile ilgili bilgi kazanımı | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
2 | Yüzeysel temel hesabı yapar | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
3 | Tekil veya grup kazık kapasitesi hesaplar | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Dayanma yapılarının stabilite tahkiklerini yapar | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Oturma kaynaklı yapısal hasarı irdeler | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
6 | Bileşik temel hesabı yapar | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
7 | Verilen bir kesitin heyelana yönelik stabilite hesabı yapar | Gezi / Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zemin incelemeleri | |
2 | Zemin Mekaniği temel ilkeler | |
3 | Dayanma yapılarının projelendirmesi | |
4 | Temellerin tanıtılması, ayırımı, boyutlandırma İlkeleri | |
5 | Taşıma gücüne göre boyutlandırma ve analiz (Terzaghi) | |
6 | Yapı temellerinde oluşan oturmalar ve oturma kriterleri | |
7 | Kilde ve kumda temel boyutlandırma | |
8 | Dikdörtgen, yamuk, birleşik temel boyutlandırma | |
9 | Vize Haftası | |
10 | Yayılı (radye) temeller | |
11 | Derin temellerin sınıflandırılması ve taşıma gücü | |
12 | Stabilite analizi | |
13 | Temel çukurunda güvenlik-Palplanş perdeleri | |
14 | Temel zemininin iyileştirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ertan Bol, Aşkın Ozocak, Sedat Sert: Temeller Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1. Akın Önalp, Sedat Sert, 2016. Geoteknik Bilgisi-III: Bina Temelleri, Güncelleştirilmiş 3. Baskı, Birsen Yayınevi, İstanbul. 2. TS 1901/1975. “İnşaat Mühendisliğinde Sondaj Yolları ile Örselenmiş ve Örselenmemiş Numune Alma Yöntemleri” 3. TS 5744/1988. “İnşaat Mühendisliğinde Temel Zemini Özelliklerinin Yerinde Ölçümü” 4. Braja M. Das, 1994. “Principles of Geotechnical Engineering, 3rd ed.”, PWS Publishing Company, Boston. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geoteknik mühendislik yapıları için geçerli temel prensipler ile ilgili bilgi kazanımı | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Yüzeysel temel hesabı yapar | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Tekil veya grup kazık kapasitesi hesaplar | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Dayanma yapılarının stabilite tahkiklerini yapar | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Oturma kaynaklı yapısal hasarı irdeler | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Bileşik temel hesabı yapar | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Verilen bir kesitin heyelana yönelik stabilite hesabı yapar | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 12 |
2. Ödev | 12 |
3. Ödev | 12 |
1. Ara Sınav | 64 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 257 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |