Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Depreme Dayanıklı Betonarme Yapı Tasarımı | INM 308 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERKAN ÇELEBİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ERKAN ÇELEBİ, Arş.Gör.Dr. BERNA İSTEGÜN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Depreme dayanıklı betonarme yapıların tasarımı konusunda güncel deprem yönetmeliklerine uygun teorik ve uygulamalı bilgiler sunmak ve doğrusal hesap yöntemlerini göstermek. |
Dersin İçeriği | Deprem mühendisliğinde temel kavramlar (deprem yer hareketi hakkında genel bilgiler), Depreme dayanıklı taşıyıcı sistem tasarımı ve yapı güvenliğinin temel ilkeleri, Sünek tasarımın prensipleri, Deprem etkisi altında binaların dayanıma göre tasarım için hesap esasları (eşdeğer deprem yükü yöntemi ve modal hesap yöntemleri ile doğrusal deprem hesabı), Yapıların yatay yüklere göre analizi ( Muto yöntemi ), Burulma etkisindeki taşıyıcı sistemlerde yatay yüklere göre iç kuvvet hesabı, Deprem hasarları
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deprem mühendisliğinde temel kavramlarını bilinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
2 | Depreme dayanıklı taşıyıcı sistem seçiminde düzensizlik durumlarını belirler. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
3 | Bina türü yapıların depreme dayanıklı hesaplanmasında esas alınacak deprem yüklerinin eşdeğer deprem yükü ve mod birleştirme yöntemleri ile hesaplar. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Deprem yüklerinin binaların taşıyıcı elemanlarında oluşturduğu kesit tesirlerini hesaplar. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deprem mühendisliğinde temel kavramlar | |
2 | Deprem Yer Hareketi | |
3 | Deprem etkisi altında binaların değerlendirilmesi ve tasarımı için genel esaslar (Deprem yönetmeliğine göre yapı tasarım parametreleri) | |
4 | Deprem yönetmeliğine göre yapı tasarım parametreleri (devam) | |
5 | Binalarda düzensizlik durumları ve depreme uygun tasarım için bina taşıyıcı sistemlerinin tasarımı | |
6 | Deprem etkisi altında binaların dayanıma göre tasarımı için hesap esasları ve sünek tasarımın temel ilkeleri | |
7 | Deprem etkisi altında binaların dayanıma göre tasarımı için hesap esasları ve sünek tasarımın temel ilkeleri (devam) | |
8 | Eşdeğer statik yönteme göre doğrusal çözüm esasları (eşdeğer deprem yükü yöntemi ile deprem hesabı) | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Taşıyıcı sistemin yatay yüklere göre statik hesabında Muto yöntemi | |
11 | Yapıların yatay yüklere göre burulmalı hesabı | |
12 | Dinamik hesap yöntemine göre doğrusal çözüm esasları (Modal hesap yöntemi ile deprem hesabı) | |
13 | Yerdeğiştirmelerin sınırlandırılması, ikinci mertebe etkileri ve deprem derzleri | |
14 | Deprem hasarları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Z. Celep, Deprem Mühendisliğine Giriş ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı, Beta Dağıtım, İstanbul, 2018 K. Darılmaz, Depreme Dayanıklı Binaların Tasarımına Giriş, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2019 A. Doğangün, Deprem-Zemin ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı, Birsen Yayınevi, 2021 E. Atımtay, Depremde Çökmeyen Bina Nedir? Nasıl projelendirilir?, Ankara, 2009 E. Atımtay, Çerçeveli ve Perdeli Betonarme Sistemlerin Tasarımı, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2000 E. Atımtay, Açıklamalar ve Örneklerle Afet Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik, Bizim Büro Basım Evi, Ankara, 2000 AFAD, 2018a. Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Ankara Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği (TBDY-2018) Eğitim El Kitabı / Açıklamalar ve Uygulama Örnekleri Kısım: - I: Genel Konular Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği (TBDY-2018) Eğitim Sunumları / Açıklamalar ve Uygulama Örnekleri Kısım: - I: Genel Konular M.,N., Aydınoğlu, Z.,Celep, E., Özer, H. Sucuoğlu, Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik Açıklamalar ve Örnekler Kitabı, TC Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ankara, 2012
|
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
1 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Deprem mühendisliğinde temel kavramlarını bilinir. | 3 | ||||||||||||||||||||||
2 | Depreme dayanıklı taşıyıcı sistem seçiminde düzensizlik durumlarını belirler. | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
3 | Bina türü yapıların depreme dayanıklı hesaplanmasında esas alınacak deprem yüklerinin eşdeğer deprem yükü ve mod birleştirme yöntemleri ile hesaplar. | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||
4 | Deprem yüklerinin binaların taşıyıcı elemanlarında oluşturduğu kesit tesirlerini hesaplar. | 3 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 3 | 4 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 238 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |