Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Afet Yönetimi | INM 476 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders ile genel olarak çevresel tehlike ve risk kavramları ile çevresel tehlikelerden belirlenen risklerin ve bu tehlikelerce neden olunan afetlerin nasıl yönetileceği bilgisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Kavram olarak tehlike, tehlike ve risk, tehlike ve afet, çevresel tehlikeler nelerdir, afet boyutları, örgüleri ve eğilimleri, risk değerlendirmesi ve tehlike yönetimi, tehlike düzenlemeleri, deprem tehlikesi, deprem tehlikelesinin azaltılması ve yönetilmesi, taşkın tehlikesi, taşkın tehlikelesinin azaltılması ve yönetilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tehlike ve risk terimlerini ve aralarındaki farkları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Verilen bir olayın çevresel tehlike mi çevresel sorun mu olduğunu değerlendirir. | Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
3 | Doğal afetlerin uzaysal ve zamansal dağılımlarında karşılaşılan genel örüntü ve eğilimleri altında yatan sebepleri ile birlikte değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Risk yönetim sürecini evrelerine ayırır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Değerlendirilen ve algılanan risk arasındaki farkları irdeler. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Risk (tehlike) /Afet yönetim döngüsünü oluşturan faaliyetlerin nasıl yürütüleceğini göreceli önemleriyle birlikte tartışır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
7 | Deprem tehlikesinin nasıl yönetileceğini öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Taşkın tehlikesinin nasıl yönetileceğini öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afet Yönetimi’nin tarihsel gelişimi, belli başlı doğal afetler. | |
2 | Kavram olarak çevresel tehlike, tehlike ve risk terimleri, çevresel tehlikeler nelerdir. | |
3 | Doğal afetlerin boyutları, örgüleri ve eğilimleri | |
4 | Risk yönetim süreci, afet yönetimi döngüsü ve Türkiye'de Afet Yönetimi | |
5 | Tehlikenin düzenlenmesi: kayıpların kabulü, paylaşımı ve azaltılması | |
6 | Çevresel tehlikeler: 1. Deprem tehlikesi ve doğası. | |
7 | Birincil deprem tehlikeleri: Deprem dalgaları (yer sarsıntısı) ve Yüzey Kırıkları. | |
8 | İkincil deprem tehlikeleri: sıvılaşma, yer kaymaları, kaya ve çığ düşmeleri, tsunamiler. | |
9 | Deprem tehlikesinin düzenlenmesi | |
10 | Çevresel tehlikeler: Taşkın tehlikesi | |
11 | Taşkın tehlikesinin düzenlenmesi | |
12 | Öğrenci Seminerleri (Diğer çevresel tehlikeler) | |
13 | Öğrenci Seminerleri (Diğer çevresel tehlikeler) | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Utkucu, M. 2008. Afet Yönetimi Ders Sunuları (SABİS'den indirilecektir).
|
Ders Kaynakları | 1.National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tehlike ve risk terimlerini ve aralarındaki farkları kavrar. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Verilen bir olayın çevresel tehlike mi çevresel sorun mu olduğunu değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Doğal afetlerin uzaysal ve zamansal dağılımlarında karşılaşılan genel örüntü ve eğilimleri altında yatan sebepleri ile birlikte değerlendirir | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Risk yönetim sürecini evrelerine ayırır. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | Değerlendirilen ve algılanan risk arasındaki farkları irdeler. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
6 | Risk (tehlike) /Afet yönetim döngüsünü oluşturan faaliyetlerin nasıl yürütüleceğini göreceli önemleriyle birlikte tartışır. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
7 | Deprem tehlikesinin nasıl yönetileceğini öğrenir. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Taşkın tehlikesinin nasıl yönetileceğini öğrenir. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |