Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Isı ve Kütle Aktarımı | GDM 303 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Diferansiyel Denklemler, Akışkanlar Mekaniği |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Isı ve kütle aktarımı uygulamalarının temel prensiplerinin anlaşılması. |
Dersin İçeriği | Isı aktarımı ile ilgili temel kavramlar, iletim, taşınım ve ışıma ile ısı aktarımı prensipleri ve eşitlikleri. Isı aktarımında enerjinin korunumu ilkesi. İletim, taşınım ve ışıma katsayıları. Sürekli rejimde bir ve iki boyutlu ısı aktarımı. Fick Yasası ve kütlesel yayılım katsayısı. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Isı ve kütle aktarımı prensiplerini kavrar. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Isı aktarım türlerini kavrar ve uygular. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Isı aktarım katsayılarının önemini kavrar ve kullanır. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Isı aktarımı eşitliklerinde sınır ve başlangıç koşullarını kavrar ve uygular. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Isı değiştirici türlerini ve hesaplamalarını kavrar ve uygular. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Taşınımla ısı transferi uygulamalarını kavrar ve uygular. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
7 | Kütle aktarım katsayılarının önemini kavrar ve kullanır. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
8 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Isı ve Kütle Aktarımında Temel Kavramlar | |
2 | Isı İletim Eşitliği | |
3 | Sürekli Isı İletimi (İletim, Taşınım ve Işınım) | |
4 | Sürekli Isı İletimi Çözümlemeleri | |
5 | Zamana Bağlı Isı İletimi | |
6 | Zamana Bağlı Isı İletimi Çözümlemeleri | |
7 | Taşınımla Isı İletimi | |
8 | Zorlanmış Taşınım (Dış Akış) | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Zorlanmış Taşınım (İç Akış) | |
11 | Doğal Taşınım | |
12 | Isı Değiştiriciler | |
13 | Isı Değiştirici Çözümlemeleri | |
14 | Kütle Aktarımına Giriş ve Fick Yasası |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Isı ve Kütle Transferi-Pratik Bir Yaklaşım, Yunus A. ÇENGEL, Güven Kitabevi, 3. Basım, 2012. Isı ve Kütle Geçişinin Temelleri, Frank P. Incropera, Davit P. DeWitt, Çev. Ed. Taner Derbentli, Literatür Yayınları, İstanbul, 2000. |
Ders Kaynakları | Öğretim Görevlisi Ders Notları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Isı ve kütle aktarımı prensiplerini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Isı aktarım türlerini kavrar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Isı aktarım katsayılarının önemini kavrar ve kullanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Isı aktarımı eşitliklerinde sınır ve başlangıç koşullarını kavrar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Isı değiştirici türlerini ve hesaplamalarını kavrar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Taşınımla ısı transferi uygulamalarını kavrar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Kütle aktarım katsayılarının önemini kavrar ve kullanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |