Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Olasılık ve İstatistik GDM 104 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ADEM ZENGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Temel istatistiksel düşünme yetisi kazandırmak, istatistiksel dil ve araçları gerçek hayatta karşılaşılan olaylara uygulayabilme yetisi kazandırmak. Öğrencilere gerçek hayattan elde edilen verileri özetleyebilme. görselleyebilme ve temel istatistiki hesapları yapabilme ve yorumlayabilme kabiliyeti kazandırmak.

 

 

Dersin İçeriği

Verilerin toplanması, verilerin özetlenmesi ve sunulması, temel olasılık hesapları, normal dağılım, basit regresyon ve korelasyon analizi

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Veri toplama tekniklerini kavrar Anlatım, Gezi / Gözlem,
2 Olasılık hesaplamaları yapar
3 Değişken türlerini ve dağılımları kavrar
4 Korelasyon analizi yapar
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Olasılık ve İstatistiğe Giriş, Temel kavramlar
2 Seri türleri, verilerin Basit seri, frekans serisi ve gruplanmış seri halinde düzenlenmesi
3 Analitik Merkezi Eğilim Ölçüleri (Aritmetik, kareli, geometrik ve harmonik ortalamalar)
4 Analitik olmayan Merkezi Eğilim Ölçüleri
5 Değişkenlik Ölçüleri (Hassas olmayan D.Ö.)
6 Değişkenlik Ölçüleri (Hassas D.Ö.)
7 Çarpıklık ve basıklık
8 Verilerin grafikler halinde gösterimi
9 arasınav
10 Olasılık ve temel kavramları
11 Süreksiz ve Sürekli olasılık dağılımları
12 Normal dağılım
13 Basit regresyon ve korelasyon analizi
14 Örnek uygulama çalışması ve değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı Ders notları

Ders Kaynakları

[2]. Şahamet Bülbül, “Tamamlayıcı İstatistik”, 2000.
[3].Özer Serper, “Uygulamalı İstatistik”, 2000.
[4].Münevver Turanlı, “İstatistik Temel Kavramlar ve Uygulamaları”, 1995.
[5].Montgomery, D.C., Runger,G.C, “ Applied Statistics and Probability for Engineers”, John Wiley&Sons, 1999.
[6]. Özkan Ünver, Hamza Gamgam,“Uygulamalı Temel İstatistiksel Yöntemler”,2008.
[7].Vasfi Nadir Tekin,”İstatistiğe giriş”,2008.
[8]. Durmuş Dündar, Nazan Çağlar,”İstatistik”,2008.
[9].Cevdet Cerit, Müşerref Yüksel,” Olasılık Problemleri”, 2011

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Veri toplama tekniklerini kavrar
2 Olasılık hesaplamaları yapar
3 Değişken türlerini ve dağılımları kavrar
4 Korelasyon analizi yapar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 15 1 15
Final 15 1 15
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,76
Dersin AKTS Kredisi 4