Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kütle ve Enerji Denklikleri | GDM 202 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mühendisliğinin esas ilgi alanlarından biri olan enerji ve kütle ilişkileri ile enerji dönüşümlerinin fiziksel temellerini ve mühendislik uygulamalarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Kütle ve enerji korunumu ilkesi, Birleşik ve kısmi kütle denklikleri. Kapalı sistemlerde kütle dağılımı ve oranları. Açık sistemlerde toplam ve kısmi kütle denklikleri. Açık sistemlerde enerji denklikleri ve ısı transferi. Açık ve kapalı sistemlerde birleşik ısı ve kütle denklikleri ile çözümlemeleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel Mühendislik hesapları için gerekli kütle denkliklerini kavrar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Her türlü enerji çözümlemeleri için gerekli büyüklükleri hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Kısmi kütle ve enerji denkliklerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Üretim sistemlerine kütle ve enerji korunumu ilkesini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Birim enerji maliyetlerini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Açık sistemlerde enerji ve kütle denkliklerini kurar | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boyutlar, Ölçme Sistemleri ve Birimler | |
2 | Gıdaların Fiziksel Özellikleri | |
3 | Kütlenin Denkliğine İlişkin Genel İlkeler | |
4 | Proses Akış Diyagramları | |
5 | Toplam Kütle Denkliği | |
6 | Bireysel Maddelere Ait Kütle Denklikleri | |
7 | Prosesler İçin Kütle Denklikleri | |
8 | Enerji Denkliğine İlişkin Genel İlkeler | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Karıştırma Proseslerinde Kütle ve Enerji Denklikleri | |
11 | Çeşitli Proseslerde (ayrıştırma, karıştırma, ısı değiştiriciler vb.) Kütle ve Enerji Denklikleri Uygulamaları | |
12 | Kapalı Sistemlerde Kütle ve Enerji denklikleri | |
13 | Öğrencilerin Uygulamalı Ödevlerinin Sunumu | |
14 | Öğrencilerin Uygulamalı Ödevlerinin Sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim Üyesi Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1. Gıda Mühendisliğinde Küte ve Enerji Denklikleri, M. Özkan, B. Cemeroğlu, M. Türkyılmaz, Gıda Teknolojisi Derneği Yayınları, 2011. 2. Gıda Mühendisliğinde Temel İşlemler, Prof. Dr. Bekir S. Cemeroğlu 3. Baskı. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel Mühendislik hesapları için gerekli kütle denkliklerini kavrar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Her türlü enerji çözümlemeleri için gerekli büyüklükleri hesaplar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Kısmi kütle ve enerji denkliklerini analiz eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Üretim sistemlerine kütle ve enerji korunumu ilkesini uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Birim enerji maliyetlerini hesaplar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Açık sistemlerde enerji ve kütle denkliklerini kurar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |