Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıda Güvenliği | GDM 441 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SUZAN ÖZTÜRK YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SUZAN ÖZTÜRK YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Gıdaların üretiminde ve tüketiminde; insan sağlığına zararlı olabilecek fiziksel, kimyasal ve biyolojik etkenlerin, kontaminantların nedenlerini, kaynaklarını ve önleme yollarını öğretmek. |
Dersin İçeriği | Gıda güvenliği ile ilgili, terimler, yasalar, gıda kanunu, gıda proses aşamasında, gıda prosesinden sonra veya işlenmemiş çiğ gıdadan kaynaklanan toksik/zararlı maddelerin veya enfeksiyonların insan sağlığına vereceği zararlı etkiler ve korunma yöntemleri. Gıda kontaminantları ve bozulma etkenleri, gıda kökenli sağlık riskleri, gıda katkı maddeleri, gıda güvenlik programları... |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gıda güvenliğinin önemini kavrar, ilgili temel kavramları bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
2 | Gıda kaynaklı zararlı ve toksik maddeleri, bulaşma yollarını, risklerini ve oluşum nedenlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
3 | Gıda kaynaklı zararlıları, korunma yöntemlerini ve alınacak önlemleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bir gıda maddesi üretirken sağlık için oluşacak risklerin farkındadır ve potansiyel riskleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yeni üretilecek ürüne uygulanacak HACCP sisteminin tüm aşamalarını bililir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Bir gıda işletmesinde uygun temizlik ve sanitasyon kurallarını ve kontaminantların bulaşma yollarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
7 | Türkiyede ve dünyada uygulanan gıda güvenliği sistemleri ve genel prensipleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gıda güvenliğinin önemi, Türkiye’de ve dünyada gıda güvenliği ve yasal durum | |
2 | Gıda kontaminantları ve bozulma etkenleri | |
3 | Gıda kökenli sağlık riskleri 1 (bakteriler ve küfler) | |
4 | Gıda kökenli sağlık riskleri 2 (parazitler, virüsler, kimyasal ve doğal gıda kontaminantları) | |
5 | Gıda koruma ve işleme teknikleri ve ürün güvenliği | |
6 | Gıda koruma ve işleme teknikleri ve ürün güvenliği (devamı) | |
7 | Gıda katkı maddeleri | |
8 | Endüstriyel gıda güvenliğinde hijyen ve sanitasyon | |
9 | Ara sınav haftası | |
10 | Gıdalarda kalite güvenliği, ürün ve üretimin kontrolü | |
11 | ISO 22000 standardı, GMP, GHP gıda güvenlik programları | |
12 | HACCP sistemi ve gıda endüstrisindeki gelişimi | |
13 | Ödev sunumları ve yemekhane gezisi | |
14 | Gıda güvenliğinde yeni uygulamalar (endüstri 4.0, ÇİP, nanoteknoloji uygulamaları, prediktif mikrobiyoloji, elektronik burun ve yapay görme sistemleri) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Gıda güvenliği ders notları, Sakarya Üniversitesi.
|
Ders Kaynakları | 1.Topal Ş., Gıda Güvenliği ve Kalite Yönetim sistemleri, 1996, Tübitak. 5. Başoğlu F., Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim sistemleri, 2013, Dora Yayınevi, Bursa.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gıda güvenliğinin önemini kavrar, ilgili temel kavramları bilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Gıda kaynaklı zararlı ve toksik maddeleri, bulaşma yollarını, risklerini ve oluşum nedenlerini bilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Gıda kaynaklı zararlıları, korunma yöntemlerini ve alınacak önlemleri bilir. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Bir gıda maddesi üretirken sağlık için oluşacak risklerin farkındadır ve potansiyel riskleri kavrar. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Yeni üretilecek ürüne uygulanacak HACCP sisteminin tüm aşamalarını bililir. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Bir gıda işletmesinde uygun temizlik ve sanitasyon kurallarını ve kontaminantların bulaşma yollarını bilir. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Türkiyede ve dünyada uygulanan gıda güvenliği sistemleri ve genel prensipleri hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 2 | 0 |
Toplam İş Yükü | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |