Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İnsan Faktör Mühendisliği ENM 210 4 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Çalışma ortamlarını daha ergonomik hale getirerek verimliliğin arttırılması.

Dersin İçeriği

Ergonominin Tarihsel Gelişimi, Dünyada ve Türkiye'de Ergonomi; Ergonomide Temel Kavramlar; İnsan Vücudu; Antropometri; İnsanların Enerji Gereksinimi; Yorulma ve Dinlenme; Uygulamalı Antropometri; Fiziksel Çevre Koşulları; Mesleki Gerilim (İş Stresi); Ergonomik Risk Değerlendirme Yöntemleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İnsan, makina ve çevre etkileşimlerini bilir.
2 İnsan ergonomisi ve antropometrisinin sınırlarını bilir.
3 Makina, ekipman, araç ve gereç ile çalışan operatörün ergonomisine uygun çalışma ortamının tasarımını yapar.
4 Titreşim, toz ve gürültü gibi çevresel etmenlerin makinalar ile çalışmada operatör üzerinde yaratacağı fiziksel zorlanmaları ve etkilerini bilir, olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunur.
5 Ergonomik Risk Değerlendirme yöntemlerini kullanabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ergonominin Tarihsel Gelişimi, Dünyada ve Türkiye'de Ergonomi
2 Ergonomide Temel Kavramlar
3 İnsan Vücudu
4 Antropometri
5 İnsanların Enerji Gereksinimi
6 Yorulma ve Dinlenme
7 Uygulamalı Antropometri
8 Fiziksel Çevre Koşulları: Hava Koşulları
9 Fiziksel Çevre Koşulları: Aydınlatma
10 Fiziksel Çevre Koşulları: Gürültü
11 Fiziksel Çevre Koşulları: Mekanik Titreşim
12 Fiziksel Çevre Koşulları: Zararlı Maddeler
13 Mesleki Gerilim (İş Stresi)
14 Ergonomik Risk Değerlendirme Yöntemleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Mühendisler için Ergonomi – Fatih C. Babalık, Dora Yayınları

Ergonomi- Alaettin Sabancı, Nobel Yayınları

Ergonomi - Dr.Necmettin Erkan,MPM Yayınları

 

Ders Sunumları ve Makaleler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
1 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
1 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
2 En az bir yabancı dil bilgisi.
2 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
2 Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
2 Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
3 Bireysel çalışma becerisi.
3 Etkin sunum yapabilme becerisi.
3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
4 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5
6 X
7
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 X
10
11
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 İnsan, makina ve çevre etkileşimlerini bilir.
2 İnsan ergonomisi ve antropometrisinin sınırlarını bilir.
3 Makina, ekipman, araç ve gereç ile çalışan operatörün ergonomisine uygun çalışma ortamının tasarımını yapar.
4 Titreşim, toz ve gürültü gibi çevresel etmenlerin makinalar ile çalışmada operatör üzerinde yaratacağı fiziksel zorlanmaları ve etkilerini bilir, olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunur.
5 Ergonomik Risk Değerlendirme yöntemlerini kullanabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 3