Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnsan Faktör Mühendisliği | ENM 210 | 4 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Çalışma ortamlarını daha ergonomik hale getirerek verimliliğin arttırılması. |
Dersin İçeriği | Ergonominin Tarihsel Gelişimi, Dünyada ve Türkiye'de Ergonomi; Ergonomide Temel Kavramlar; İnsan Vücudu; Antropometri; İnsanların Enerji Gereksinimi; Yorulma ve Dinlenme; Uygulamalı Antropometri; Fiziksel Çevre Koşulları; Mesleki Gerilim (İş Stresi); Ergonomik Risk Değerlendirme Yöntemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan, makina ve çevre etkileşimlerini bilir. | ||
2 | İnsan ergonomisi ve antropometrisinin sınırlarını bilir. | ||
3 | Makina, ekipman, araç ve gereç ile çalışan operatörün ergonomisine uygun çalışma ortamının tasarımını yapar. | ||
4 | Titreşim, toz ve gürültü gibi çevresel etmenlerin makinalar ile çalışmada operatör üzerinde yaratacağı fiziksel zorlanmaları ve etkilerini bilir, olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunur. | ||
5 | Ergonomik Risk Değerlendirme yöntemlerini kullanabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergonominin Tarihsel Gelişimi, Dünyada ve Türkiye'de Ergonomi | |
2 | Ergonomide Temel Kavramlar | |
3 | İnsan Vücudu | |
4 | Antropometri | |
5 | İnsanların Enerji Gereksinimi | |
6 | Yorulma ve Dinlenme | |
7 | Uygulamalı Antropometri | |
8 | Fiziksel Çevre Koşulları: Hava Koşulları | |
9 | Fiziksel Çevre Koşulları: Aydınlatma | |
10 | Fiziksel Çevre Koşulları: Gürültü | |
11 | Fiziksel Çevre Koşulları: Mekanik Titreşim | |
12 | Fiziksel Çevre Koşulları: Zararlı Maddeler | |
13 | Mesleki Gerilim (İş Stresi) | |
14 | Ergonomik Risk Değerlendirme Yöntemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mühendisler için Ergonomi – Fatih C. Babalık, Dora Yayınları Ergonomi- Alaettin Sabancı, Nobel Yayınları Ergonomi - Dr.Necmettin Erkan,MPM Yayınları
Ders Sunumları ve Makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
1 | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
1 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
1 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
1 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
1 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
2 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
2 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
2 | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
2 | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
2 | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
2 | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | |||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
3 | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
4 | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | |||||||
6 | X | ||||||
7 | |||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | X | ||||||
10 | |||||||
11 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsan, makina ve çevre etkileşimlerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | İnsan ergonomisi ve antropometrisinin sınırlarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Makina, ekipman, araç ve gereç ile çalışan operatörün ergonomisine uygun çalışma ortamının tasarımını yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Titreşim, toz ve gürültü gibi çevresel etmenlerin makinalar ile çalışmada operatör üzerinde yaratacağı fiziksel zorlanmaları ve etkilerini bilir, olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Ergonomik Risk Değerlendirme yöntemlerini kullanabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |