Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İş Etüdü | ENM 313 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI, Dr.Öğr.Üyesi NEVRA AKBİLEK, Doç.Dr. MERVE CENGİZ TOKLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Metod etüdü ve araçları ile iş ölçümü ve iş ölçümünde kullanılan yöntemlerin öğrenciye öğretilmesi ve tüm iş etüdü tekniklerinin öğrenci tarafından başarıyla kullanılabilmesinin sağlanması |
Dersin İçeriği | İş etüdü ile ilgili temel kavramlar, metot etüdü, zaman etüdü, iş örneklemesi, grup zamanlama tekniği, sentetik zamanlama teknikleri ve MTM uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İş etüdü nedir ve niçin iş etüdü kullanmak gereklidir | ||
2 | Metod etüdü kavramı ve metod etüdünde kullanılan tüm raporlama tekniklerinin iş akış diyagramları ve diğerlerinin şemaları hazırlayabilme | ||
3 | Hareket etüdü prensiplerini uygulayabilme ve hareket etüdü ile ilgili akış şemalarını hazırlayabilme | ||
4 | Zaman etüdü yapabilme, farklı performans değerlendirme tekniklerini kullanabilme, tolerans faktörlerini ayırt edebilme ve toplam toleransı hesaplayabilme. Standart zaman bulabilme | ||
5 | İş örneklemesi prensiplerini öğrenme ve atölyede iş örneklemesi uygulaması yapabilme, standart zaman hesaplayabilme | ||
6 | Grup zamanlama tekniğini uygulayabilme ve standart zaman hesaplayabilme | ||
7 | Sentetik zamanlama tekniklerini uygulayabilme | ||
8 | Makine zamanlarını hesaplayabilme |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş Etüdü ve temel kavramlar | [1] Bölüm 1 |
2 | Metod etüdü tanım ve araçları | [1] Bölüm 2 |
3 | Temel iş akış şemaları | [1] Bölüm 3 |
4 | İş akış şemaları | [1] Bölüm 4 |
5 | Metod etüdünün İş istasyonlarına uygulanması ve hareket etüdü prensipleri | [1] Bölüm 5 |
6 | İş ölçümü | [1] Bölüm 6 |
7 | Zaman etüdü | [1] Bölüm 7 |
8 | Zaman etüdü | [1] Bölüm 8 |
9 | İş örneklemesi | [1] Bölüm 9 |
10 | İş örneklemesi | [1] Bölüm 10 |
11 | Grup zamanlama tekniği | [1] Bölüm 10 |
12 | Sentetik zamanlama sistemleri | [1] Bölüm 10 |
13 | İş sağlığı ve güvenliği temel kavramları ve hukuki sorumluluklar | [1] Bölüm 11 |
14 | İş kazasından korunma yolları, güvenlik önlemleri, risk analizi ve ergonomi | [1] Bölüm 12 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1.Ders Sunumları Bölüm web sayfasında erişime açılacaktır. http://www.ie.sakarya.edu.tr, |
Ders Kaynakları | 2.İŞ ETÜDÜ, MPM yayınları, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İş etüdü nedir ve niçin iş etüdü kullanmak gereklidir | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Metod etüdü kavramı ve metod etüdünde kullanılan tüm raporlama tekniklerinin iş akış diyagramları ve diğerlerinin şemaları hazırlayabilme | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Hareket etüdü prensiplerini uygulayabilme ve hareket etüdü ile ilgili akış şemalarını hazırlayabilme | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Zaman etüdü yapabilme, farklı performans değerlendirme tekniklerini kullanabilme, tolerans faktörlerini ayırt edebilme ve toplam toleransı hesaplayabilme. Standart zaman bulabilme | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | İş örneklemesi prensiplerini öğrenme ve atölyede iş örneklemesi uygulaması yapabilme, standart zaman hesaplayabilme | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Grup zamanlama tekniğini uygulayabilme ve standart zaman hesaplayabilme | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Sentetik zamanlama tekniklerini uygulayabilme | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Makine zamanlarını hesaplayabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 274 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |