Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karar Teorisi ve Analizi | ENM 319 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. TÜLAY KORKUSUZ POLAT, Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Karar teorisi konusundaki temel kavramları, karar verme problemlerinin modellenmesi ve çözüm yöntemlerinin uygulamalı örneklerle öğretmek Öğrencilerin karar verme metodolojisini kavramalarını sağlamak Karar sorunlarının çözümünde yardımcı olacak pratik teknikler ve karar destek araçları sağlamak Yargıların farklı tip bilgilerle mantıksal ve savunulabilir bir şekilde bütünleştirilmesine olanak vermek Karar verme becerilerini ve sorunları sistematik olarak analiz etmeyi geliştirmek; karar verirken kendine olan güveni arttırmak En genel hali ile karar verme; Karar vericinin mevcut seçenekler arasından bir seçim, sıralama ya da sınıflandırma yaparak bir sorunu çözme sürecidir. Bu ders temelde kararların nasıl verildiği ve hangi yöntemlerin kullanıldığı konularını kapsar. Karar vermeyle ilgili matematiksel, istatistiksel ve psikolojik yaklaşımların incelenmesi ve öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Karar verme teorisindeki temel kavramlar, karar verme problemlerinin uygulamalarla modellenmesi ve çözüm yöntemleri, karar verme metodolojisi. I. Karar teorisindeki temel terimleri ve kavramları öğrenmek. Karar verme, rasyonel ve sınırlı rasyonellik, karar vermenin sanatsal ve bilimsel yönnleri, belirsizlik altında karar verme, risk altında karar verme, fayda kuramı, sosyal seçim kuramı. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Analitik düşünerek problemleri yapılandırıp analiz edebilir. | ||
2 | Problemleri yapılandırıp sınıflandırabilir | ||
3 | Karar tekniklerini kullanarak işletme sorunlarını çözebilir. | ||
4 | İşletme sorunlarını fayda ve oyun teorisi bakış açısıyla analiz ve çözümler üretir. | ||
5 | Karmaşık sistemleri karar verme tekniklerini uygulayacak şekilde modelleyebilir. | ||
6 | Grup halinde karar verme ve sosyal seçim fonksiyonlarını vereceği kararlara uygulayabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karar Vermeye Giriş ve Karar Verme Teorilerindeki Gelişmeler. Karar Vermeyle ilgili kavramlar, Karar Vermeyle ilgili kavramlar, Karar bilimi, karar vermeyle ilgili yapılan araştırmalar, kararın kalitesi. | |
2 | Karar Analizi, Karar verme süreci ve karar problemlerini yapılandırma | |
3 | Karar Modellerinin Sınıflandırılması-Belirsizlik Altında Karar Verme | |
4 | Karar Modellerinin Sınıflandırılması-Risk Altında Karar Verme ve Karar Ağaçları | |
5 | Karar Modellerinin Sınıflandırılması-Risk Altında Karar Verme-Bayes Yaklaşımı | |
6 | Fayda Teorisi | |
7 | Grup karar verme ve Sosyal seçim teorisi | |
8 | Çok ölçütlü karar verme yöntemleri- Analitik hiyerarşi prosesi | |
9 | Çok ölçütlü karar verme yöntemleri- smart, electe | |
10 | Çok ölçütlü karar verme yöntemleri- topsis, diğer yöntemler | |
11 | Karar Modelleri -Rasyonel karar verme, sınırlı rasyonellik, sezgisel karar verme | |
12 | Davranışsal karar Teorisi: -Karar vermenin psikolojik yönü | |
13 | Karar vermeyi etkileyen davranışsal faktörler, Davranış eğilimler, | |
14 | Beklenti teorisi, Dürtme Teorisi ve yeni yaklaşımlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Endüstriyel Sistem Analizi Ders Notları: www.icil.sakarya.edu.tr |
Ders Kaynakları | 1.Evren, R., Ülengin, F., Yönetimde Çok Amaçlı Karar Verme, İ.T.Ü. Rektörlüğü, 1992. 8. French, S, “Decision Theory:An Introduction to the Mathematics of Rationality”, John Wiley & Sons, NewYork: 1988. •Taylor B.W. 2012. Introduction to Management Science, Pearson Education Inc., New Jersey. •Render B., Stair Jr R.M., and Hanna M.E. 2011. Quantitative Analysis for Management. Pearson Education Inc., New Jersey. •Goodwin P., Wright G. 2010. Decision Analysis for Management Judgment, John Wiley & Sons, New York. •Saaty T.L. 2001. Decision Making for Leaders. RWS Publ., Pittsburg. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
1 | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
1 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
1 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
1 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
1 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
2 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
2 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
2 | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
2 | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
2 | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
2 | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | X | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
3 | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
4 | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | X | ||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Analitik düşünerek problemleri yapılandırıp analiz edebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Problemleri yapılandırıp sınıflandırabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Karar tekniklerini kullanarak işletme sorunlarını çözebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | İşletme sorunlarını fayda ve oyun teorisi bakış açısıyla analiz ve çözümler üretir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Karmaşık sistemleri karar verme tekniklerini uygulayacak şekilde modelleyebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Grup halinde karar verme ve sosyal seçim fonksiyonlarını vereceği kararlara uygulayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 16 | 16 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 250 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |