Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Teknik Resim | ENM 111 | 1 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI, Dr.Öğr.Üyesi ELİF DÜLGER, Öğr.Gör. MEHMET ONUR YAĞIR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Teknik Resim, mühendislik disiplinlerinin ortak lisanlarından bir tanesidir. Teknik Resim ile bir parçanın şeklinin, boyutlarının, toleranslarının vb. gibi özelliklerinin standart gösterim biçimleri ve işaremetler kullanarak ifade edilmesini sağlayan bir lisandır. Bu derste, öğrencilere temel teknik resim okuma ve çizme becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini oluşturan ana konular perspektif resimler, görünüş resimler (izdüşümler), kesit resimler, ölçülendirme ve resim okuma konularıdır. Gelişmekte olan teknoloji, bilgisayar kullanımını her alan da olduğu gibi teknik resimde de zorunlu hale getirmiştir. Ancak bilgisayar destekli tasarım araçlarını doğru ve etkili şekilde kullanabilmek için öncelikli olarak temel teknik resim okuma ve çizme yeteneğine sahip olunması gerektiği için ilk 10 hafta temel yeteneklerin kazanılmasına ayrılmıştır. Son 4 hafta da bilgisayar programı ile çizim yapılmasına geçilecektir. Ders kapsamında serbest elle çizim ve bir bilgisayar proogramı ile çizime yönelik çok sayıda uygulama yapıalcaktır.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Teknik resim kurallarını bilir. | ||
2 | Perspektif resmi bilinen parçanın görünüşlerini çizer, ölçülendirir ve resmi yorumlar. | ||
3 | Parçanın kesit resmini çizer ve yorumlar. | ||
4 | Çizimde bilgisayarı etkin olarak kullanır. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Teknik resme giriş, dersle ilgili genel hususlar | |
2 | Teknik resim kuralları, temel ve yardımcı görünüş resimler (izdüşümler). | |
3 | Teknik resim kuralları, temel ve yardımcı görünüş resimler (izdüşümler). | |
4 | Perspektif resmi bilinen bir makine parçasının görünüşlerinin çıkarılması. | |
5 | Perspektif resmi bilinen bir makine parçasının görünüşlerinin çıkarılması. | |
6 | Ölçülendirme kuralları ve ilgili uygulamalar. | |
7 | Görünüş çizme ve ölçülendirme uygulamaları. | |
8 | Kesit alma kuralları, tam kesit | |
9 | Kesit resim çizme uygulamaları | |
10 | Kesit resim çizme uygulamaları | |
11 | SolidWorks Tasarım Programına Giriş | |
12 | Bilgisayarda çizim uygulamaları | |
13 | Bilgisayarda çizim uygulamaları | |
14 | Bilgisayarda çizim uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sunum olarak paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
1 | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
1 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
1 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
1 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
1 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
2 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
2 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
2 | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
2 | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
2 | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
2 | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | X | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
3 | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
4 | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | |||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Teknik resim kurallarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Perspektif resmi bilinen parçanın görünüşlerini çizer, ölçülendirir ve resmi yorumlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Parçanın kesit resmini çizer ve yorumlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Çizimde bilgisayarı etkin olarak kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 252 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |