Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bulanık Mantık ve Hedef Programlama | ENM 477 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE SENCER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bulanık mantık ile problemleri modelleme ve çözme yöntemlerinin incelenmesi. Endüstriyel uygulamalarda yaygın olarak kullanılabilecek olan bulanık mantık ve hedef programlama teknikleri ve bilgisayar programlama teknikleri ile birlikte kullanılması ve uygulanabilirliğinin sağlanması amaçlanmıştır. Bu yöntemler ile öğrenci geleceğe yönelik teknolojik gelişimleri daha yakından takip ve analiz edebilecek ve gerçek hayat problemlerini, teknolojik imkanlar ile daha kısa zamanda ve etkin bir biçimde çözüm olanaklarını araştıracaktır |
Dersin İçeriği | Bu derste, bulanık mantık kavramı, klasik mantık ve bulanık mantık arasındaki farklılıklar, klasik kümeler ve bulanık kümeler, bulanık küme işlemleri, üyelik fonksiyonları ve tipleri, bulanık sayılarda a-kesimi ve bulanık sayılarda genişleme, hedef programlama ve matematiksel yapısı, bulanık hedef programlama ve matematiksel yapısı, üçgensel üyelik fonksiyonlarında hedef programlama, parçalı üyelik fonksiyonlarında hedef programlama, hedef kısıtlayıcıların, teknolojik kısıtlayıcıların bulanıklaştırılması, modelin kurulması, klasik hedef programlama ve bulanık hedef programlama arasındaki farklılıklar konularına yer verilmiştir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | ||
2 | Gezi / Gözlem, | ||
3 | Anlatım, | ||
4 | Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bulanık mantığa giriş, Klasik mantık ve bulanık mantık ve aralarındaki fark Klasik kümeler; | |
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | Bulanık Hedef Programlama ve Bulanık hedef programlamanın matematiksel yapısı | |
10 | Üçgensel üyelik fonksiyonlarında hedef programlama yaklaşımları | |
11 | Parçalı üyelik fonksiyonlarında hedef programlama yaklaşımları | |
12 | Bulanık Hedef Programlama Modelleri (Yang, Ignizio ve Kim modeli, Hannan modeli) | |
13 | Hedef kısıtlayıcıların Bulanıklaştırılması, Teknolojik kısıtlayıcıların Bulanıklaştırılması Modelin kurulması ve sonuçlar | |
14 | Klasik hedef programlama ve bulanık hedef programlama arasındaki farklılıklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mustafa Özkan, Bulanık Hedef Programlama, Ekin Yayınevi
Timothy J. Ross, Fuzzy Logic and Engineering Applications, Wiley |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
1 | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
1 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
1 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
1 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
1 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
2 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
2 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
2 | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
2 | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
2 | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
2 | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | |||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
3 | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
4 | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | |||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 55 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
Toplam | 60 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Proje / Tasarım | 1 | 22 | 22 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |