Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşletmelerde İş Zekası ve Uygulamaları ENM 448 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TİJEN ÖVER ÖZÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı iş zekası/örgütsel zekanın önemini öğrencilere aktarmak, dönem boyunca ele alınan konular çerçevesinde teorik bir altyapı oluşturarak, bu amaçla kullanılan yazılımlar yardımıyla öğrencilerin işletmeler için bu konuların önemini kavraması konusunda farkındalık oluşturmaktır. Ayrıca günümüzün en popüler iş zekası yaklaşımlarından birisi olan Veri Madenciliği konusunda gerekli altyapıyı oluşturmak ve Veri Madenciliği yöntem, uygulamaları konusunda donanımlı, temel düzey Veri Madenciliği uygulayıcıları yetiştirmektir.

Dersin İçeriği

Günümüzde işletmeler, bilgi ve teknolojiyi gereksinimleri kapsamında etkin bir şekilde kullandıkları zaman rekabet avantajı yakalamaktadır. Bu amaçla da yüklü miktardaki veri içinden bilgi üretmek ve bunu işletmeler için verimli kılmak önemlidir. Bu bağlamda ders kapsamında yüklü miktardaki bu verilerin düzenlenmesine imkan veren veri madenciliği konusu iş zekası ile beraber ele alınmıştır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İş Zekası Kavramını Anlamak
2 İş Zekası Sistemleri ve Araçlarını Kullanma
3 İş Zekası Projeleri Geliştirme
4 İş Zekasının Geleceği ve Trendleri hakkında bilgi sahibi olmak
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Karar Alma Süreci ve İş Zekâsına Giriş
2 Veri Madenciliğine Giriş ve Uygulama Alanları
3 Veri Madenciliği İçin Teknolojik Altyapı (Veri Ambarları)
4 Veri Ön İşleme Süreçleri ve Veri Madenciliği Uygulama Adımları
5 Veri Madenciliği Algoritmaları
6 Veri Madenciliği Algoritmaları
7 Metin ve Web Madenciliği
8 Sosyal Medya Analitiği ve Büyük Veri
9 Ara Sınav
10 Görsel Analitik ve Gösterge Panelleri
11 İş Zekâsı Uygulamaları-1 (Pazarlama ve Satış, Üretim ve Lojistik)
12 İş Zekâsı Uygulamaları-2 (Maliyet ve Finans, Tıp ve Sağlık)
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
1 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
1 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
2 En az bir yabancı dil bilgisi.
2 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
2 Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
2 Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
3 Bireysel çalışma becerisi.
3 Etkin sunum yapabilme becerisi.
3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
4 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5
6
7
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9
10
11
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 İş Zekası Kavramını Anlamak 5
2 İş Zekası Sistemleri ve Araçlarını Kullanma 5 5
3 İş Zekası Projeleri Geliştirme 5
4 İş Zekasının Geleceği ve Trendleri hakkında bilgi sahibi olmak 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 15
1. Kısa Sınav 15
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 16 16
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 4