Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması III | ENM 312 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. FURKAN YENER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan YENER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Doğrusal olmayan modellerin kurulması ve çözüm tekniklerinin öğretilmesi |
Dersin İçeriği | İşletmelerde var olan problemlerin doğrusal olmayan formda ifade edilerek, bunların çözümlerini sağlayacak tekniklerin öğrenilmesini kapsamaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İşletmenin Kaynaklarının Belirlenmesi | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Doğrusal olmayan modellerin yapısı | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Doğrusal Olmayan Modellerin Çözüm tekniklerinin öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
4 | Optimizasyon Problemlerinin belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
5 | Doğrusal olmayan Modellerin Kurumu | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
6 | Doğrusal olmayan Modellerin Çözüm teknikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
7 | Doğrusal olmayan problem örnekleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğrusal Olmayan Programlamaya Giriş | |
2 | Konkav ve Konveks Fonksiyonlar | |
3 | Newton Metodu | |
4 | Altın Arama(Golden Section Search) Metodu | |
5 | Gradyan (Steepest Descent ) Metodu | |
6 | Lagrange Metodu | |
7 | Kuhn-Tucker Şartları | |
8 | Karesel Programlama | |
9 | Ayrılabilir (Separable) Programlama | |
10 | Ara sınav | |
11 | Konveks Programlama (Sıralı Doğrusallaştırma Metodu- Frank-Wolfe) | |
12 | Konveks Olmayan Programlama (Barrier Metodu-SUMT) | |
13 | Dinamik Programlama-Deterministik | |
14 | Dinamik Programlama-Olasılık |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Winston, W., Operational Research, 3rd, 2005 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | X | ||||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
1 | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
1 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
1 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
1 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
1 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
2 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
2 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
2 | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
2 | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
2 | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
2 | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | X | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
3 | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
4 | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | X | ||||||
6 | X | ||||||
7 | |||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İşletmenin Kaynaklarının Belirlenmesi | 3 | 4 | 3 | 2 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 | 3 | 4 | ||||||||||||||||||||
2 | Doğrusal olmayan modellerin yapısı | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 | ||||||||||||||||||||
3 | Doğrusal Olmayan Modellerin Çözüm tekniklerinin öğrenilmesi | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
4 | Optimizasyon Problemlerinin belirlenmesi | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 0 | 1 | 2 | 1 | 0 | ||||||||||||||||||||
5 | Doğrusal olmayan Modellerin Kurumu | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | ||||||||||||||||||||
6 | Doğrusal olmayan Modellerin Çözüm teknikleri | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
7 | Doğrusal olmayan problem örnekleri | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |