Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırması III ENM 312 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. FURKAN YENER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

 Arş. Gör. Furkan YENER 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Doğrusal olmayan modellerin kurulması ve çözüm tekniklerinin öğretilmesi

Dersin İçeriği

İşletmelerde var olan problemlerin doğrusal olmayan formda ifade edilerek, bunların çözümlerini sağlayacak tekniklerin öğrenilmesini kapsamaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İşletmenin Kaynaklarının Belirlenmesi Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Doğrusal olmayan modellerin yapısı Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem,
3 Doğrusal Olmayan Modellerin Çözüm tekniklerinin öğrenilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma,
4 Optimizasyon Problemlerinin belirlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
5 Doğrusal olmayan Modellerin Kurumu Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
6 Doğrusal olmayan Modellerin Çözüm teknikleri Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
7 Doğrusal olmayan problem örnekleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğrusal Olmayan Programlamaya Giriş
2 Konkav ve Konveks Fonksiyonlar
3 Newton Metodu
4 Altın Arama(Golden Section Search) Metodu
5 Gradyan (Steepest Descent ) Metodu
6 Lagrange Metodu
7 Kuhn-Tucker Şartları
8 Karesel Programlama
9 Ayrılabilir (Separable) Programlama
10 Ara sınav
11 Konveks Programlama (Sıralı Doğrusallaştırma Metodu- Frank-Wolfe)
12 Konveks Olmayan Programlama (Barrier Metodu-SUMT)
13 Dinamik Programlama-Deterministik
14 Dinamik Programlama-Olasılık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Winston, W., Operational Research, 3rd, 2005
2. Taha, H., Yöneylem Araştırması, Literatur Yayıncılık, 2004.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 X
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
1 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
1 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
2 En az bir yabancı dil bilgisi.
2 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
2 Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
2 Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
3 Bireysel çalışma becerisi.
3 Etkin sunum yapabilme becerisi.
3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
4 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 X
6 X
7
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9
10
11
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 İşletmenin Kaynaklarının Belirlenmesi 3 4 3 2 0 2 0 2 0 3 4
2 Doğrusal olmayan modellerin yapısı 2 3 1 2 2 0 0 1 0 2 0
3 Doğrusal Olmayan Modellerin Çözüm tekniklerinin öğrenilmesi 3 5 4 5 3 1 0 1 0 0 0
4 Optimizasyon Problemlerinin belirlenmesi 3 2 3 4 3 2 0 1 2 1 0
5 Doğrusal olmayan Modellerin Kurumu 4 3 4 3 3 2 0 1 0 1 0
6 Doğrusal olmayan Modellerin Çözüm teknikleri 4 3 2 3 4 1 0 1 1 0 0
7 Doğrusal olmayan problem örnekleri 3 4 3 2 3 1 0 1 0 1 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5