Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Maliyet ve Yönetim Muhasebesi | ENM 318 | 6 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALPER GÖKSU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İmalat ve hizmet işletmelerinde üretilen mal veya hizmetin maliyetini hesaplama tekniklerini, maliyeti analiz ve kontrol etmeyi ve işletme yönetimi içinde maliyet fonksiyonunun ilişkilerini kavramayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | İşletmelerin maliyetleri, maliyetlerin sınıflandırılması, direkt ilk madde ve malzeme maliyetlerinin saptanması, direkt işçilik maliyetlerinin saptanması, genel imalat maliyetlerinin dağıtılması ,Sipariş Maliyet , Safha Maliyet, Standart Maliyet, Faaliyet Tabanlı Maliyet sistemlerinin uygulanması ve İşletme Yönetiminde muhasebe, üretim ve maliyet muhasebesi entegrasyonu. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir işletmedeki mali işlerle ilgili işletme içi ve dışı fonksiyonların neler olduğu ve farklılıklarını kavrar. | Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Mali ve Maliyet Muhasebesi resmi kayıt düzeni ve işletme yönetimine entegrasyonu konusunda bilgilenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
3 | Bir işletmedeki giderlerin türlerini ve saptanmasını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
4 | Giderlerin, gider yerlerine ve mamullere dağıtılması yöntemlerini öğrenir ve uygular. | Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
5 | Siparişe göre üretim yapan işletmelerde Sipariş maliyetinin nasıl hesaplanacağını ve işletmenin nasıl bir sistem alt yapısına sahip olması gerektiğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Üretimin safhalar halinde yapıldığı Proses tip üretimde maliyetlendirme yöntemi hakkında bilgilenir | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Aynı üretim prosesinde aynı anda ortak veya yan ürünlerin üretildiği imalat ortamlarında Ürün maliyeti hesaplarken hangi yöntemleri kullanabileceğini öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Ürünlerin Standart maliyetini hesaplamayı öğrenerek, bu bilgiyi Maliyet Kontrol amaçlı nasıl kullanacağını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
9 | İşletmelerin Gelir ve Gider planlarını oluşturmayı, Bütçeleme teknikleri ile öğrenerek, işletmeye gelecek nakit akışlarının bilgisini önceden vermeyi ve performansını nasıl belirleyeceğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Maliyet Muhasebesi ve Kontrol´a Giriş ve Temel Kavramlar | |
2 | Muhasebe Sistemine Genel Bakış | |
3 | Maliyetler ve Maliyet Muhasebesi Kayıt Düzeni | |
4 | Malzeme ve İşçilik Giderleri | |
5 | Genel İmalat Giderleri - Gider Yerlerine Dağıtımı | |
6 | Genel İmalat Giderleri - Mamullere Dağıtımı | |
7 | Sipariş Maliyetleme Sistemi | |
8 | Safha Maliyetleme Sistemi | |
9 | Ortak ve Yan Ürünlerde Maliyetleme | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Sistemi | |
12 | Standart Maliyetler ve Sapma Analizleri | |
13 | İşletme Bütçeleri | |
14 | İşletme Yönetiminde Entegre Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | www.sabis.sakarya.edu.tr ders notları paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları | 1)"Yönetim Açısından Maliyet Muhasebesi",Süleyman Yükçü,2011. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | X | ||||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
1 | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
1 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
1 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
1 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
1 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
2 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
2 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
2 | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
2 | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
2 | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
2 | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | X | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
3 | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
4 | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | |||||||
6 | X | ||||||
7 | |||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | |||||||
10 | X | ||||||
11 | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir işletmedeki mali işlerle ilgili işletme içi ve dışı fonksiyonların neler olduğu ve farklılıklarını kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Mali ve Maliyet Muhasebesi resmi kayıt düzeni ve işletme yönetimine entegrasyonu konusunda bilgilenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bir işletmedeki giderlerin türlerini ve saptanmasını öğrenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Giderlerin, gider yerlerine ve mamullere dağıtılması yöntemlerini öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Siparişe göre üretim yapan işletmelerde Sipariş maliyetinin nasıl hesaplanacağını ve işletmenin nasıl bir sistem alt yapısına sahip olması gerektiğini öğrenir | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Üretimin safhalar halinde yapıldığı Proses tip üretimde maliyetlendirme yöntemi hakkında bilgilenir | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Aynı üretim prosesinde aynı anda ortak veya yan ürünlerin üretildiği imalat ortamlarında Ürün maliyeti hesaplarken hangi yöntemleri kullanabileceğini öğrenir | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Ürünlerin Standart maliyetini hesaplamayı öğrenerek, bu bilgiyi Maliyet Kontrol amaçlı nasıl kullanacağını kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | İşletmelerin Gelir ve Gider planlarını oluşturmayı, Bütçeleme teknikleri ile öğrenerek, işletmeye gelecek nakit akışlarının bilgisini önceden vermeyi ve performansını nasıl belirleyeceğini öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
Toplam | 65 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 3 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |