Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kuyruk Teorisi | ENM 475 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEVRA AKBİLEK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin sonraki yıllarda görecekleri gercek kuyruk sistemlerini analiz edebilmeleri, modellemeleri ve ihtiyaç duyulan önerileri geliştirebilmeleri |
Dersin İçeriği | Temel kuyruk teorisi bilgisi ve notasyonu,(M/M/1, M/M/s, M/G/1 ve M/D/1 modelleri), gerçek yaşamdaki hat ve kuyruk sistemlerini modelleme, geliştirilen modeli bir bilgisayar dili ile kodlayabilme, geliştirilen kodları, simülasyon metodunu da kullanarak test etmek, elde edilen sonuçları yorumlamak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Alanında yeterli kuyruk teorisi bilgisine sahip olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Kuyruk sistemlerini analiz eder ve kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Analizi tamamlanmış bir kuyruk sistemini matlab dilinde kodlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
4 | Aynı zamanda sistemi simulasyon tekniği ile modeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
5 | Simulasyon ve matlab kodlarını karsılastırarak geliştirdiği modelin dogruluğunu test eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
6 | Elde ettiği sonuçlarla sistemin iyileştirilmesi için öneriler geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
7 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuyruk teorisi ve kuyruk sistemleri karakteristikleri | Ders notları |
2 | Notasyon, terminoloji , kapasite kullanımı ve patlayan kuyruk özelliği | Ders notları |
3 | Üstel servis zamanlı ve tek sunuculu sistemler(M/M/1) | Ders notları |
4 | Üstel servis zamanlı ve çok sunuculu sistemler(M/M/s) | Ders notları |
5 | Genel veya sabit servis zamanlı ve tek sunuculu sistemler(M/G/1 ve M/D/1) | Ders notları |
6 | Kuyruk sistemlerinde varyansın rolü | Ders notları |
7 | Sonlu müşteri popülasyonu ile M/M/s sistemleri | Ders notları |
8 | Seri ve network kuyruk sistemleri | Ders notları |
9 | Sonsuz sunuculu kuyruk sistemleri | Ders notları |
10 | Kuyruk teorisinde davranışsal, psikolojik ve diğer faktörler | Ders notları |
11 | Literatürde kuyruk teorisi uygulamaları | Ders notları |
12 | Mevcut uygulamaların değerlendirilmesi ve yetersiz yönleri için farklı yaklaşımların geliştirilmesi | Ders notları |
13 | Gerçek bir problemin kuyruk teorisi ile modellenme projesi | |
14 | Geliştirilen projelerin değerlendirilip, tartışılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Introduction to Probability, Sheldon Ross. [2] Introduction to Operation Research, Hillier Liberman. [3] Queueing Systems, Leonard Kleinrock, Richard Gail. [4] http://www.win.tue.nl/~iadan/queueing.pdf |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
1 | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
1 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
1 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
1 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
1 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
2 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
2 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
2 | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
2 | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
2 | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
2 | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | |||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
3 | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
4 | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | |||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Alanında yeterli kuyruk teorisi bilgisine sahip olur | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kuyruk sistemlerini analiz eder ve kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Analizi tamamlanmış bir kuyruk sistemini matlab dilinde kodlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Aynı zamanda sistemi simulasyon tekniği ile modeler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Simulasyon ve matlab kodlarını karsılastırarak geliştirdiği modelin dogruluğunu test eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Elde ettiği sonuçlarla sistemin iyileştirilmesi için öneriler geliştirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 15 |
1. Proje / Tasarım | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Proje / Tasarım | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 133 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |