Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karar Destek Sistemleri | ENM 422 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgi teknolojilerini ve karar verme yöntemlerini(yöneylem araştırması, benzetim, vb. )kullanarak yöneticilere etkin bir şekilde nasıl karar desteği sağlanacağını amaçlar. Özellikle üretim ve lojistik, taşıma/ulaştırma, sağlık, askeri, eğitim, yapım vb konularda bir karar destek sisteminin nasıl oluşturulup yönetileceği üzerinde durulmaktadır. |
Dersin İçeriği | Karar destek sistemleri, karar destek sistemlerinin genel özellikleri, karar destek sistemlerinin yapısı ve bileşenleri, yeni bir karar destek sisteminin tasarımı, OLAP, Veriambarı ve veri madenciliği, web teknolojileri ve grup karar destek sistemleri, uzman sistemler, Zeki Karar Destek Sistemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgi sistemlerinin organizasyonlar üzerindeki etkisini yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bir kurumda karar destek sistemlerine olan gerksinimi analiz edebilir. Karar destek sistemi veritabanı tasarlayabilir | Problem Çözme, Tartışma, | |
3 | Karar destek sistemi oluşturulmasında kullanılan teknolojilerin seçimi ve değerlendirmesini yapabilir. | Tartışma, Anlatım, | |
4 | Yeni bir karar destek sistemi geliştirebilir. | Problem Çözme, Tartışma, Anlatım, | |
5 | Karar destek sistemleri geliştirmek için fırsatları belirler ve değerlendirebilir. | Rol Oynama, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi Sistemlerinin Organizasyonlardaki Değişen Rolü | |
2 | Karar Destek Sistemlerini Tanıma | |
3 | Karar Destek Sistemi Türleri | |
4 | Yönetim Destek Sistemleri, Bilgi Sistemlerinin Temeli ve Karar destek sistemleri ile olan ilişkileri | |
5 | Karar Destek Sisteminin Temel Bileşenleri | |
6 | Karar Destek Sisteminde Veritabanı Tasarımı ve Uygulamaları | |
7 | Yeni Nesil Karar Destek Sistemleri be Karar destek sistemi olarak İş zekası | |
8 | OLAP | |
9 | Veriambarı ve Veri Gölü | |
10 | Veriya Dayalı Karar Destek Sistemleri | |
11 | Veri Analizi ve Makina Öğrenmesi | |
12 | Uzman Sistemler | |
13 | Zeki Karar Destek Sistemleri | |
14 | Dönem ödevlerinin değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1.Karar Destek Sistemleri Ders Notları: www.icil.sakarya.edu.tr |
Ders Kaynakları | 1.Turban, E., Aronson, J., Decision Support and Intelligent Systems, Prentice-Hall, 2007. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgi sistemlerinin organizasyonlar üzerindeki etkisini yorumlayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Bir kurumda karar destek sistemlerine olan gerksinimi analiz edebilir. Karar destek sistemi veritabanı tasarlayabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Karar destek sistemi oluşturulmasında kullanılan teknolojilerin seçimi ve değerlendirmesini yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Yeni bir karar destek sistemi geliştirebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Karar destek sistemleri geliştirmek için fırsatları belirler ve değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 14 | 14 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |