Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dinamik Programlama ENM 433 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri Yöneylem-II
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEVRA AKBİLEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilere optimizasyon problerinin çözümünde dinamik programlama tekniğinin kullanımını ve bunun avantajlarını öğretmek
Dersin İçeriği Şebeke problemleri, Stok problemi, Kaynak dağıtımı problemi, Sırt çantası problemi, Ekipman yenileme problemi, Özel örnek problemlerin şebek gösterimleri, Wagner-Within algoritması, Silver-Meal sezgiseli, Olasılıklı dinamik programlama, Olasılıklı stok modeli, Dinamik programlama problemlerinin çözümünde Excel and WinQSP kullanımı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dinamik programlamayı tanıma becerisi kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 En kısa yol problemini tanıma ve çözme becerisi kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 Envanter problemini tanır ve çözer Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
4 Kaynak dağıtımı problemini tanır ve çözer Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
5 sırt çantası problemini tanır ve çözer Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
6 Ekipman yenileme problemini tanır ve çözer Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
7 özel problemlerin network gösterimini yapar Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
8 Wagner-Within algoritmasını tanıma ve çözme becerisini kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
9 Olasılıklı dinamik programlama problemlerini tanır ve çözer Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap,
10 Olasılıklı stok modeli problemlerini tanır ve çözer Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
11 Dinamik programlama problemlerinin çözümünde Excel and WinQSP kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Şebeke problemleri
3 En kısa yol problemi
4 Stok problemi
5 Kaynak dağıtımı problemi
6 Genelleştirilmiş kaynak dağıtımı problemi
7 Sırt çantası problemi
8 Ekipman yenileme problemi
9 Özel örnek problemlerin şebek gösterimleri
10 Wagner-Within algoritması
11 Silver-Meal sezgiseli
12 Olasılıklı dinamik programlama
13 Olasılıklı stok modeli
14 Dinamik programlama problemlerinin çözümünde Excel and WinQSP kullanımı
Kaynaklar
Ders Notu [Winston W.L. Operations Research : Applications and Algorithms , Canada, Brooks/Cole
Ders Kaynakları Winston W.L. Operations Research : Applications and Algorithms , Canada, Brooks/Cole
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
1 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
1 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
2 En az bir yabancı dil bilgisi.
2 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
2 Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
2 Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
3 Bireysel çalışma becerisi.
3 Etkin sunum yapabilme becerisi.
3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
4 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5
6
7
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9
10
11
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Dinamik programlamayı tanıma becerisi kazanır
2 En kısa yol problemini tanıma ve çözme becerisi kazanır
3 Envanter problemini tanır ve çözer
4 Kaynak dağıtımı problemini tanır ve çözer
5 sırt çantası problemini tanır ve çözer
6 Ekipman yenileme problemini tanır ve çözer
7 özel problemlerin network gösterimini yapar
8 Wagner-Within algoritmasını tanıma ve çözme becerisini kazanır
9 Olasılıklı dinamik programlama problemlerini tanır ve çözer
10 Olasılıklı stok modeli problemlerini tanır ve çözer
11 Dinamik programlama problemlerinin çözümünde Excel and WinQSP kullanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 4