Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İnsan Kaynakları Yönetimi ENM 429 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TUBA CANVAR KAHVECİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör.Mehmet Taş
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Endüstriyel İşletmelerde İnsan Kaynaklarının etkin, verimli, uyumlu ve kârlı yönetimi
Dersin İçeriği Kadrolama(Personel İhtiyaç Planlaması,Personel Tedarik Kaynakları ve Yöntemleri,Personel Seçme ve Yerleştirme İşlemleri ve Psikoteknik Testler),Bireysel Performans Değerleme Teknikleri(Hedef ve Yetkinlik Bazlı) ,Personel Geliştirme Çalışmaları(Eğitim ve Kariyer Yönetimi),Personel Sicili ve Özlük Hakları Yönetimi,İş Değerleme ve Ücret Yönetimi,Personel Yönlendirme Çalışmaları(Motivasyon,Zaman ve Stres Yönetimi,Değişim ve Çatışma Yönetimi,Kurum Kültürü,Liderlik v.s),Endüstri İlişkileri,Personel Koruma Çalışmaları (İşçi sağlığı ve iş Güvenliği)
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Endüstri Mühendislerine üretimin her sürecinde yer alan insan unsurunun başarı,verimlilik ve kârlılıktaki önemini benimsetmek Anlatım, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
2 Kurumsal insan yönetimi (kadrolama,başarı değerleme,personel geliştirme,yönlendirme,koruma ve endüstriyel ilişkiler) konusunda gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, Gösterip Yaptırma,
3 Görev tanımına uygun kişilik yapısı belirleme becerisi Anlatım, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İnsan Kaynakları Yönetimi Genel Tanımlar ve Kavramlar
2 Kadrolama Çalışmaları(İş Analizleri,Zaman ve Metot Etüdleri,İş Gerekleri,Görev Tanımları,Yetki ve Sorumluluklar,Organizasyonel Yapı ve İK’nın yeri ve Önemi)
3 Kadrolama Çalışmaları(Personel İhtiyaç Planlaması,Süreci ve Yöntemleri,Tedarik Süreci ve Kaynakları)
4 Kadrolama Çalışmaları (Personel Seçme ve Yerleştirme Teknikleri,Kişilik Yapıları,Psikoteknik Testler)
5 Performans(Başarı)Değerleme Sistemleri(Hedef Bazlı ve Yetkinlik Bazlı 360°Perf.Değerleme)
6 Personel Geliştirme Çalışmaları(Eğitim İhtiyacının Belirlenmesi,Eğitim Yöntem ve Çeşitleri,Eğitim Etkinliğinin Ölçülmesi,
7 Personel Geliştirme Çalışmaları (Kariyer Planlama,Kariyer Anket ve Görüşmeleri,Kariyer Basamakları ,Kariyer Haritaları ve Kariyer Sorunları
8 Personel Özlük Hakları ve Personel Sicil Yönetimi,
9 İş Değerleme Çalışmaları, İş Değerleme Süreci,Yöntemleri ,İş Sınıflama ve Derecelendirilmesi
10 Ücret Yönetimi,Ücret Araştırmaları,Ücret Yapısının Kurulması,Ücretleme ve Ücret Sistemleri
11 Personel Yönlendirme (Motivasyon,Liderlik,Zaman ve Stres Yönetimi,Değişim ve Çatışma Yönetimi)
12 Personel Yönlendirme(Kurum Kültürü ve İklimi,Takım Ruhuve Kalite Çemberleri,İletişim Teknikleri,Sağlıklı DüşünmeYöntemleri ,Beyin Fırtınası ve Raporlama Teknikleri,
13 Endüstri İlişkileri(İşçi-İşveren İlişkileri,Sendikalar,Toplu Pazarlık ve Sözleşmeler,Şikayet ,Disiplin ve Öneri Sistemleri,Çevre ve Sivil Toplum Kuruluşları)
14 Personel Koruma Çalışmaları(İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, İlgili Mevzuat,İş Kazaları ve Önleme Yolları)
Kaynaklar
Ders Notu “İnsan Kaynakları Yönetimi” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu
Ders Kaynakları 1-BAYRAKTAROĞLU S, “İnsan Kaynakları Yönetimi” Sakarya
Kitabevi 2. Baskı Sakarya, 2006

2-DAVID A.D,STEPHEN P.R “Fundamentals Of Human Resource
Management”8.Edition,John Wiley&Sons
Inc.NJ.USA ,2005

3- DESSLER G “Human Resource Management” Pearson/
Prentice Hall,10.Edition . NJ,USA,2005
4-DE BONO Edward: “Altı Şapkalı Düşünme Tekniği” Remzi
Kitapevi 4. Baskı, İstanbul,2004
5-FINDIKÇI İlhami: “İnsan Kaynakları Yönetimi” Alfa
Yayınları, 4. Baskı İstanbul, 2002
6-IVANCEVICH J.M “Human Resource Management”McGraw-
Hill,9.Edition,USA,2004
7-LENGNICK C. A. “Bilgi Ekonomisinde İnsan Kaynakları
LENGNICK M. L. Yönetimi” Dışbank Kitapları,1. Basım,
İstanbul 2004

8-LLOYD L.B,LESLIE W R “Human Resource Management”
McGraw-Hill,8.Edition, NY,USA,2006
9-MONDY R W,NOE R M “Human Resource Management”
Pearson/Prentice Hall,9.Edition
NJ,USA,2005
10- SABUNCUOĞLU Zeyyat, “İnsan Kaynakları Yönetimi” Ezgi
Kitabevi 1. Baskı,Bursa,2000

11-YILDIZ Gültekin “İş Değerleme ve Ücret Yönetimi”
Sakarya Kitapevi,Sakarya, 2006
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Endüstri Mühendislerine üretimin her sürecinde yer alan insan unsurunun başarı,verimlilik ve kârlılıktaki önemini benimsetmek
2 Kurumsal insan yönetimi (kadrolama,başarı değerleme,personel geliştirme,yönlendirme,koruma ve endüstriyel ilişkiler) konusunda gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak
3 Görev tanımına uygun kişilik yapısı belirleme becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 5
2. Kısa Sınav 15
2. Ödev 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 16 16
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 4