Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tahmin Yöntemleri | ENM 427 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ELİF ELÇİN GÜNAY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Üretim planlama ve lojistik yönetiminde geleceğin tahmini belirsizliğin bir ölçüde giderilmesi, plan ve programların daha gerçekçi yapılması açısından önem arz etmektedir. Bu dersin amacı öğrencinin tahmin yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Zaman serileri, tahmin metotları ve ilgili teknikler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Zaman Serisini oluşturan unsurları tanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Zaman serisinin karakterlerini tanır | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Geleceğin tahmin yöntemlerini tanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Seriye uygun tahmin yöntemini seçer | Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Belirlenen tahmin yöntemleri için uygun modeli seçer | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Serinin durağanlığını araştırır ve durağanlaştırır | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
7 | Paket Program Kullanarak Seriyi Analiz Eder | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tahmin Yöntemlerine Genel Bir Bakış | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
2 | Zaman Serilerinin Özellikleri | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
3 | Trend Analizi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
4 | Ayrıştırma Analizi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
5 | Hareketli Ortalamalar Tekniği | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
6 | Mevsimlik olmayan Üstel Düzeltme Yöntemleri | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
7 | Mevsimlik Üstel Düzeltme Yöntemleri | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
8 | Üstel Düzeltme İçin Pegel Sınıflaması | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
9 | Yıliçi Sınavı | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
10 | Zaman Serisinin karakterinin Belirlenmesi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
11 | Durağan Zaman Serileri İçin ARMA Modelleri | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
12 | Zaman Serisinin Durağanlaştırılması | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
13 | ARIMA Modelleri | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
14 | Mevsimlik MARIMA Modelleri | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Pecar, B., Davis, G., Lillystone, S., Business Forecasting for Management, Mcgraw Hill, 1994 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zaman Serisini oluşturan unsurları tanır | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Zaman serisinin karakterlerini tanır | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Geleceğin tahmin yöntemlerini tanır | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Seriye uygun tahmin yöntemini seçer | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Belirlenen tahmin yöntemleri için uygun modeli seçer | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Serinin durağanlığını araştırır ve durağanlaştırır | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Paket Program Kullanarak Seriyi Analiz Eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 12 |
1. Ödev | 12 |
2. Kısa Sınav | 13 |
2. Ödev | 13 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |