Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zeki İmalat Sistemleri ENM 406 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri Yapay Zeka ve Uzman Sistemler
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ESRA TEKEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. M. Raşit Cesur
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Günümüzde kütle üretiminden isteğe göre özelleştirilmiş üretime geçişin getirdiği değişime adaptasyonu karşılayabilmek ihtiyacının önemle ortaya koyduğu zeki imalat sistemlerinin tanıtılması, incelenmesi.
Dersin İçeriği Zeki imalat sistemlerinin incelenmesi, özellikleri, geleneksel imalat sistemlerinin zeki imalat sistemlerine dönüşüm süreci, zeki sistemlerin imalatta uygulama örnekleri
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Zeki İmalat sistemlerini tanımlayabilir Anlatım, Soru-Cevap,
2 Zeki İmalat sistemlerini sınıflandırabilir Anlatım, Soru-Cevap,
3 Bir zeki imalat sistemi modelini oluşturabilir Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Bir zeki imalat sistemi geliştirebilir Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Geliştirilen zeki imalat sisteminin sonuçlarını değerlendirebilir Rol Oynama, Anlatım,
6 İmalat sistemlerinde zekanın ne amaçla ve nasıl kullanıldığını irdeleyebilir Rol Oynama, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geleneksel imalat sistemlerinin değerlendirilmesi
2 Bilgisayar Bütünleşik İmalat Sistemleri
3 Zeki İmalat sistemlerinin Özellikleri ve End.4.0 yaklaşımı
4 Zeki Makinalar / Zeki Tasarım
5 Zeki Proses Planlama
6 Zeki Proses Planlama
7 Zeki Üretim Planlama
8 Zeki İş Çizelgeleme
9 Ara Sınav
10 Zeki Kalite Sistemleri
11 Zeki Kalite Sistemleri
12 Tedarik Süreci için Zeki Sistemler
13 Otomatik Taşıma Sistemleri
14 Çok Etmenli İmalat Sistemleri
Kaynaklar
Ders Notu 1. Ders Sunumları AkademikBilgisteminde (http://www.abis.sakarya.edu.tr) ve EğitimBilgiSisteminde (www.ebs.sakarya.edu.tr) erişime açılacaktır.
Ders Kaynakları 2.Zeki Bütünleşik İmalat Sistemlerinin Oluşturulması İçin Bir Referans Model Geliştirilmesi, Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Esra Tekez, 2006.
3.Computational Intelligence in Manufacturing Handbook, Jun Wang, Andrew Kusiak, 2001
4. Yapay Sinir Ağları , Ercan Öztemel, 2003
5. Uzman sistemler: Bir Yapay Zeka Uygulaması, Novruz Allahverdi, 2002.
6. Kusiak, A., Intelligent Manufacturing Systems, Prentice Hall International Editions, New Jersey, 1990.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Zeki İmalat sistemlerini tanımlayabilir
2 Zeki İmalat sistemlerini sınıflandırabilir
3 Bir zeki imalat sistemi modelini oluşturabilir
4 Bir zeki imalat sistemi geliştirebilir
5 Geliştirilen zeki imalat sisteminin sonuçlarını değerlendirebilir
6 İmalat sistemlerinde zekanın ne amaçla ve nasıl kullanıldığını irdeleyebilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 12
1. Ödev 15
2. Kısa Sınav 13
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 14 14
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 4