Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Zeki İmalat Sistemleri | ENM 406 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yapay Zeka ve Uzman Sistemler |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA TEKEZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. M. Raşit Cesur |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüzde kütle üretiminden isteğe göre özelleştirilmiş üretime geçişin getirdiği değişime adaptasyonu karşılayabilmek ihtiyacının önemle ortaya koyduğu zeki imalat sistemlerinin tanıtılması, incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Zeki imalat sistemlerinin incelenmesi, özellikleri, geleneksel imalat sistemlerinin zeki imalat sistemlerine dönüşüm süreci, zeki sistemlerin imalatta uygulama örnekleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Zeki İmalat sistemlerini tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Zeki İmalat sistemlerini sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Bir zeki imalat sistemi modelini oluşturabilir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Bir zeki imalat sistemi geliştirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Geliştirilen zeki imalat sisteminin sonuçlarını değerlendirebilir | Rol Oynama, Anlatım, | |
6 | İmalat sistemlerinde zekanın ne amaçla ve nasıl kullanıldığını irdeleyebilir | Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geleneksel imalat sistemlerinin değerlendirilmesi | |
2 | Bilgisayar Bütünleşik İmalat Sistemleri | |
3 | Zeki İmalat sistemlerinin Özellikleri ve End.4.0 yaklaşımı | |
4 | Zeki Makinalar / Zeki Tasarım | |
5 | Zeki Proses Planlama | |
6 | Zeki Proses Planlama | |
7 | Zeki Üretim Planlama | |
8 | Zeki İş Çizelgeleme | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Zeki Kalite Sistemleri | |
11 | Zeki Kalite Sistemleri | |
12 | Tedarik Süreci için Zeki Sistemler | |
13 | Otomatik Taşıma Sistemleri | |
14 | Çok Etmenli İmalat Sistemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Ders Sunumları AkademikBilgisteminde (http://www.abis.sakarya.edu.tr) ve EğitimBilgiSisteminde (www.ebs.sakarya.edu.tr) erişime açılacaktır. |
Ders Kaynakları | 2.Zeki Bütünleşik İmalat Sistemlerinin Oluşturulması İçin Bir Referans Model Geliştirilmesi, Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Esra Tekez, 2006. 3.Computational Intelligence in Manufacturing Handbook, Jun Wang, Andrew Kusiak, 2001 4. Yapay Sinir Ağları , Ercan Öztemel, 2003 5. Uzman sistemler: Bir Yapay Zeka Uygulaması, Novruz Allahverdi, 2002. 6. Kusiak, A., Intelligent Manufacturing Systems, Prentice Hall International Editions, New Jersey, 1990. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
1 | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
1 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
1 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
1 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
1 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
2 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
2 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
2 | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
2 | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
2 | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
2 | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | |||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
3 | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
4 | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | |||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zeki İmalat sistemlerini tanımlayabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Zeki İmalat sistemlerini sınıflandırabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bir zeki imalat sistemi modelini oluşturabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Bir zeki imalat sistemi geliştirebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Geliştirilen zeki imalat sisteminin sonuçlarını değerlendirebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | İmalat sistemlerinde zekanın ne amaçla ve nasıl kullanıldığını irdeleyebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 12 |
1. Ödev | 15 |
2. Kısa Sınav | 13 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |