Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırması-II ENM 311 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SENA KIR
Dersi Verenler Prof.Dr. ÖZER UYGUN, Dr.Öğr.Üyesi SENA KIR, Dr.Öğr.Üyesi SERAP ERCAN CÖMERT,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Endüstri Mühendisliği Bölümü Öğrencilerine Yöneylem Araştırmasında Stokastik Süreçleri, Kuyruk Sistemlerini, Ağ Modellerini, Dinamik Programlamayı ve Envanter Modelleri tanıtmak ve uygulama becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Stokastik matematiksel modeller, kesikli durumlu, kesikli zamanlı stokastik süreç. Zamana bağlı Markov zincirleri, Denge durumları, kararlı durum analizinin sezgisel yorumu. Ortalama ilk geçiş adım sayıları. Emici (Yutucu) zincirler. Kuyruk teorisi. Ağ modelleri, PERT, CPM. Dinamik programlama. Envanter modelleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Stokastik süreçleri ve Markov zincirini tanımlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Kuyruk modellerini tanımlayabilmek ve çeşitli örnek problemlerin çözümüne uygulayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Ağ modellerini uygulayabilmek, CPM ve PERT yöntemlerini kullanabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Envanter modellerini bilmek ve uygulayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Markov Zincirleri-Tanım, Geçiş Olasılıkları Matrisi, n periyot sonrası ihtimalleri
2 Markov Zincirleri-Kumarbazın iflası örneği, vazo-top örneği
3 Durumların Sınıflandırılması, Kararlı Durumu Olasılıkları, Kararlı Durum Olasılıklarının Sezgisel Yorumu
4 Ortalama İlk Geçiş Sayısı, Emici-Yutucu Markov Zincirleri
5 Markov Zinciri Örnekleri
6 Kuyruk Teorisi-1
7 Kuyruk Teorisi-2
8 Kuyruk Teorisi-uygulama
9 Yıl içi sınavı
10 Ağ Modelleri-1
11 Ağ Modelleri-2CPM
12 Ağ Modelleri-3PERT
13 Envanter Modelleri-1Deterministik
14 Envanter Modelleri-2Stokastik
Kaynaklar
Ders Notu

Yöneylem Araştırması-II Sakarya Üniversitesi, Ders Notu

Ders Kaynakları

1. Yöneylem Araştırması, Çeviren ve Uyarlayan Ş. Alp BARAY, Şakir ESNAF, 6. Basımdan Çeviri, İstanbul, Litaratür Yayıncılık, 2000.
2. Operations Research: An Introduction, Hamdy Taha, Ninth Ed., Pearson, 2011.
3. Introduction to Operations Research, Frederich S. Hillier, Gerald J. Lieberman, Ninth Ed. McGraw-Hill, 2010
4. Operations Research, T. L. Winston, PWS Publishing Company, 1997.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 X
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
1 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
1 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
2 En az bir yabancı dil bilgisi.
2 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
2 Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
2 Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
3 Bireysel çalışma becerisi.
3 Etkin sunum yapabilme becerisi.
3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
4 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5
6
7
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9
10
11 X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Stokastik süreçleri ve Markov zincirini tanımlayabilmek 5 5 4 0 0 0 0 0 0 0 1
2 Kuyruk modellerini tanımlayabilmek ve çeşitli örnek problemlerin çözümüne uygulayabilmek 5 5 2 0 0 0 0 0 0 0 2
3 Ağ modellerini uygulayabilmek, CPM ve PERT yöntemlerini kullanabilmek 4 5 3 0 0 0 0 0 0 0 2
4 Envanter modellerini bilmek ve uygulayabilmek 5 5 3 0 0 0 0 0 0 0 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5