Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yönetim Bilişim Sistemleri | ENM 416 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE SENCER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İşletmelerde bilişim sistemlerinin yapılandırılması ve analiz edilmesi sürecinde bilgisayar, istatistik, veri madenciliği ve yapay zeka tekniklerinin kullanılarak, yönetsel amaçlı bilgilerin elde edilmesidir. Yönetim bilişim sistemleri çok geniş bir alanı kapsaması ile birlikte hem üretim hemde servis sistemlerinin etkin bir biçimde yönetilmesi ve, günümüzde hızla artan ve değişen bilgilere hakim yöntem ve algoritmaların geliştirilmesini hedeflemektedir. Bu ders ile öğrenciler, yönetim bilimleri ve bilişim teknolojileri alanlarını bütünleşik olarak ele alıp değerlendirebileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Yönetim bilişim sistemlerine giriş, Elektronik veri hareketi sistemleri, Ofis otomasyon sistemleri, Yönetim raporlama sistemleri, Yapay Zeka Destekli bilgi sistemleri, Bilişim Sistemleri ve etkileri, Yönetim Bilişim Sistemlerinin modellenmesi ve analiz edilmesi, Bilişim Sistemlerinin Planlanması, Yönetilmesi ve Yapılandırılması |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İş ve Süreç Analizi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
2 | Bir işletmenin bilişim sistemleri ile birlikte analizi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
3 | Analiz sonucunda bilişim sistemlerinin modellenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
4 | Yeniden yapılandırma | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Tanımlar | |
2 | İşletme profesyonellerinin sistem ile ilgili yaşadığı problemlerin analizi | |
3 | İşletme terimleri ile sistemleri analiz etmek için yöntemler | |
4 | Bilişim sistemleri ve işletme süreçleri arasındaki ilişki | |
5 | Bilişim sistemlerini analiz etme adımları | |
6 | İş süreç mimarisini modelleme | |
7 | İşletme performansı ve ürün performansı arasındaki ilişkiler | |
8 | Müşteri bakış açısı ile ürün performansını değerlendirme | |
9 | Bilişim sistemlerindeki bileşenleri modelleme | |
10 | Veri Modelleme ve veritabanı yönetim sistemleri | |
11 | Bilişim Sistemleri Olay Çalışması: Şirketin genel organizasyon yapısını oluşturma | |
12 | Bilişim Sistemleri Olay Çalışması: Üretim ve Personel Yönetimi yapısını bilişim sistemleri ile yeniden yapılandırma | |
13 | Bilişim Sistemleri Olay Çalışması: Finans/Muhasebe Yönetimi yapısını bilişim sistemleri ile yeniden yapılandırma | |
14 | Bilişim Sistemleri Olay Çalışması: Satınalma ve Satış/Pazarlama Yönetim yapısını bilişim sistemleri ile yeniden yapılandırma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Yönetim Bilişim Sistemleri Ders Notları, O. TORKUL, Sakarya Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü |
Ders Kaynakları | 2. Yönetim Bilişim Sistemleri: Dijital İşletmeyi Yönetme, J.P. Laudon, K.C. Laudon, Nobel Yayın Dağıtım |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
1 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
1 | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
1 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
1 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
1 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
2 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
2 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
2 | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
2 | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
2 | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
2 | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | |||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
3 | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
4 | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | |||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İş ve Süreç Analizi | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Bir işletmenin bilişim sistemleri ile birlikte analizi | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Analiz sonucunda bilişim sistemlerinin modellenmesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Yeniden yapılandırma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |