Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Sağlığı Yönetimi CVM 337 5 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FÜSUN BOYSAN
Dersi Verenler Doç.Dr. FÜSUN BOYSAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı
Nüfus artışı ve sanayinin gelişmesi çevre kirliliği kaynaklı sorunları da beraberinde getirmiştir. Çevre mühendisleri kirliliğin önlenmesi ve kontrolünde görev yaparken aynı zamanda işyeri ortamını ve hatta yaşadığı çevreyi de bu etkilerden korumak, ortaya çıkan hastalık durumlarında kişileri doğru yönlendirmek gibi bir misyonu da taşımaya başlamışlardır. Bu nedenle çevre mühendislerinin sağlık, sağlık kuruluşları ve işverenin sağlık konusundaki görev ve sorumlulukları konusunda doğru bilgilendirilmeleri gerekmektedir. Bu dersin amacı çevre mühendislerine mezun olmadan önce temel sağlık konularının, çalışanın sağlığı, çevre kirliliğine bağlı oluşabilecek hastalıkların ve çevre mühendisliği açısından bu sorunlara nasıl yaklaşılması gerektiğinin kavratılmasıdır.

 

Dersin İçeriği
 
Çevre Sağlığına giriş, sağlık kavramı, sağlıklı insan ve sağlıklı çevre tanımı, insan sağlığını etkileyen faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımı, halk sağlığı, işçi sağlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu, çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörler, çalışma koşullarının iş ve işçi sağlığı üzerine etkileri, meslek hastalıkları, zehirlenmeler, bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yolları, Hava, su, radyasyon, katı atık, gürültü kirliliğinin sağlık etkileri, Çevre mühendislerinin yukarıdaki sorunlara yaklaşım ve sorumlulukları, çevre sağlığında koruyucu önlemler, Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşlar.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çevre Kirliliği ve yol açtığı sağlık sorunları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
2 İnsan sağlığını etkileyen çevresel faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Meslek hastalıkları, zehirlenmeler, çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörleri öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yollarını hakkında fikir sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Sağlık kuruluşlarının ve sosyal güvenlik kurumlarının işlevlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Çalışanların ve halkın maruz kalabileceği çevre kirliliği orijinli hastalıklar karşısında çevre mühendisliği yaklaşımlarının nasıl olması gerektiğini kavrar, sorumluluk alma ve ilke sahibi olmayı öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşları öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çevre sağlığına giriş, sağlık kavramı, sağlıklı insan ve sağlıklı çevre tanımı,
2 İnsan sağlığını etkileyen çevresel faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımı,
3 Halk sağlığı, işçi sağlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu, işverenin sorumlulukları,
4 Çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörler,
5 Çalışma ortamlarının iş ve işçi sağlığı üzerine etkileri,
6 Meslek hastalıkları, zehirlenmeler,
7 Bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yolları,
8 Hava kirliliğinin sağlığa etkileri,
9 Su kirliliğinin sağlığa etkileri, su ile bulaşan hastalıklar ve korunma yolları,
10 Katı atıkların sağlık üzerine etkileri
11 Radyasyon ve mikrokirleticilerden kaynaklanan sağlık üzerine etkileri
12 Gürültünün sağlık üzerine etkileri,
13 Çevre mühendislerinin yukarıdaki sorunlara yaklaşım ve sorumlulukları,
14 Çevre sağlığında koruyucu önlemler, Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşlar.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Çevre Kirliliği ve yol açtığı sağlık sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
2 İnsan sağlığını etkileyen çevresel faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımını öğrenir.
3 Meslek hastalıkları, zehirlenmeler, çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörleri öğrenir.
4 Bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yollarını hakkında fikir sahibi olur.
5 Sağlık kuruluşlarının ve sosyal güvenlik kurumlarının işlevlerini öğrenir.
6 Çalışanların ve halkın maruz kalabileceği çevre kirliliği orijinli hastalıklar karşısında çevre mühendisliği yaklaşımlarının nasıl olması gerektiğini kavrar, sorumluluk alma ve ilke sahibi olmayı öğrenir.
7 Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşları öğrenir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Final 40
Toplam 40
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 7 7
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Ödev 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 73
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,92
Dersin AKTS Kredisi 3