Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Hukuku | CVM 404 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MAHNAZ GÜMRÜKÇÜOĞLU YİĞİT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çevre mühendisinin sahip olması gereken hukuk ve mesleki etik bilincinin kazandırılmasıdır. Hukuka dair temel kavramların ve prensiplerin öğretilerek çevre konusunda ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi verilmesi ve bunları hangi durumlarda nasıl ulaşılabileceğinin ve kullanılabileceğinin öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Giriş ve genel hukuk tanımları, hukukun yararları, çevre hukukunun genel hukuk içindeki yeri, çevre mevzuatımız ve tarihsel gelişim süreci, Anayasada çevre ile ilgili hükümler ve çevre mevzuatı; Çevre Kanunu ve ilgili yönetmelikler. Uluslararası antlaşmalar, çevre denetiminin önemi ve çevre mevzuatı uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hukuka dair temel kavramların ve prensipleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çevre mevzuatının gelişimini ve uluslararası boyutunu öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Çevre mevzuatındaki kanun ve yönetmeliklerle ilgili bilgileri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Mevzuat uygulamalarını mesleki etik çerçevesinde tartışır | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Boşluk Doldurma Testleri, |
5 | Çevre mevzuatımız ile ilgili gelişme ve uygulamalar ile ilgili sorunları değerlendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Çevre mühendisi olarak meslek hayatında almaları gereken sorumluluk ve ilke sahibi olma bilincini kazanır | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, genel hukuk kuralları, yararları, hak ve hukuk kavramları. | |
2 | Hukuk sistemi ve çevre mevzuatıın yeri ve önemi. Çevre mevzuatının tarihsel gelişim süreci | |
3 | Çevre Kanunu ve ilgili yönetmelikler hakkında genel bilgi. | |
4 | Çevre ile ilgili yönetmeliklerin incelenmesi. (Su kirliliği kontrol yönetmeliği) | |
5 | Çevre ile ilgili yönetmeliklerin incelenmesi. (Hava kirliliği kontrol yönetmeliği) | |
6 | Çevre ile ilgili yönetmeliklerin incelenmesi.(Toprak kirliliği kontrol yönetmeliği, katı atık kontrol yönetmeliği) | |
7 | Çevre ile ilgili yönetmeliklerin incelenmesi. (ÇED yönetmeliği, Katı atık kontrol yönetmeliği | |
8 | Ara sınav | |
9 | Çevre ile ilgili yönetmeliklerin incelenmesi.(Gürültü kirliliği kontrol yönetmeliği, İş güvenliği, Çevre Görevlisi) | |
10 | Çevre ile ilgili uluslararası anlaşmalar hakkında genel değerlendirme. | |
11 | Çevre mevzuat uygulamalarının tartışılması | |
12 | Çevre mevzuat uygulamalarının tartışılması | |
13 | Performans ödev sunumları | |
14 | Performans ödev sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Ömer Anayurt,; Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları, Seçkin Yayıncılık, 2002 Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hukuka dair temel kavramların ve prensipleri bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Çevre mevzuatının gelişimini ve uluslararası boyutunu öğrenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Çevre mevzuatındaki kanun ve yönetmeliklerle ilgili bilgileri öğrenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Mevzuat uygulamalarını mesleki etik çerçevesinde tartışır | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Çevre mevzuatımız ile ilgili gelişme ve uygulamalar ile ilgili sorunları değerlendirir | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Çevre mühendisi olarak meslek hayatında almaları gereken sorumluluk ve ilke sahibi olma bilincini kazanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |