Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Biyoteknolojisi CVM 412 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Çevre Mühendisliği lisans eğitiminde; çevre-biyoteknolojisi mühendislik sorun-çözüm ilişkisi önemli bir konudur. Çevre sorunlarının çözümünde biyoteknolojik yöntemler ve bunlarla ilgili konular her geçen gün önemini arttırmaktadır. Bu dersle birlikte çevre biyotaknolojisi konuları aktarılarak, problemlerin çözümünde bu yöntemlerin uygulaması gösterilecektir.

Dersin İçeriği

Mikrobiyolojik reaksiyonlar, enzimler, mikrobiyal reaksiyonlarda enerji kazanımı, Gibbs denklemi, McCarty teorileriyle birlikte mikrobiyal büyüme ile reaksiyonlardan kazanılan enerji arasındaki bağlantıların kurulması

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Biyoteknolojinin çevre mühendisliğinde kullanıldığı en az üç alanı örnekler vererek sıralar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
2 Çevre biyoteknolojisi alanında kullanılan mikrobiyal guruplardan en az üç gurubu sıralar Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun,
3 Çevre biyoteknolojisi alanında görülebilecek organik kimyasal bileşikleri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 Kimyasal reaksiyonlar ile mikrobiyal hücre oluşumunu birleştirerek, mikrobiyal reaksiyonlar sonucu oluşacak hücre miktarını teorik olarak hesaplar Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
5 Mikrobiyal büyümenin ve substrat tüketiminin kinetik denklemlerini (Monod Denklemi) ve ilgili parametrelerini mühendislik uygulamalarında kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
6 Kinetik denklemlerin reaktörlere uygulamasını yaparak, kütle korunumu denklemlerini yazarak çözümlerini gerçekleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Biyoteknoloji uygulamalarına geneş bakış
2 Tehlikeli ve zararlı atıkların gideriminde biyoteknolojik prosesler
3 Biyodegredasyon ve enzimler
4 Organik maddeler ve biyodegredasyon
5 Biyodegredasyon kinetiği
6 Mikrobiyal reakisyonlarda enerji
7 McCarty teoremleri
8 Mikrobiyal reaksiyonlar ve büyüme
9 Nitrifikasyon ve denitrifikasyon
10 Fermentasyon reaksiyonlarına uygulamalar
11 Metallarin giderilmesi
12 Sulfat indirgeme reaksiyonlar
13 Metan üretim reaksiyonları
14 Petrokimyasal atıkların parçalanma reaksiyonları
Kaynaklar
Ders Notu

Sınıf içerisinde anlatılacak MS-Power Point sunumlar.

Kitap: Rittmann, B.E. and McCarty, P.L. (2001), Environmental Biotechnology: Principles and Applications. McGraw-Hill, Singapore.

Ders Kaynakları

1. Tchobanoglus, G , Burton, F.L., and H.D. Stensel, (2003) Wastewater Engineering: Treatment and Reuse, Metcalf & Eddy Inc., USA.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. X
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. X
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. X
6 c Bireysel çalışma becerisi. X
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, X
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi. X
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Biyoteknolojinin çevre mühendisliğinde kullanıldığı en az üç alanı örnekler vererek sıralar 3 1 3 3 5 5 2 1 2 2 3 1 0 1 2 0 0 0 0 0 0 0 0
2 Çevre biyoteknolojisi alanında kullanılan mikrobiyal guruplardan en az üç gurubu sıralar 2 2 2 1 5 5 2 2 2 3 0 1 3 2 0 0 0 0 0 0 0
3 Çevre biyoteknolojisi alanında görülebilecek organik kimyasal bileşikleri tanır 2 2 3 2 5 3 2 2 2 0 1 5
4 Kimyasal reaksiyonlar ile mikrobiyal hücre oluşumunu birleştirerek, mikrobiyal reaksiyonlar sonucu oluşacak hücre miktarını teorik olarak hesaplar 4 4 3 5 4 3 0 1 3 2
5 Mikrobiyal büyümenin ve substrat tüketiminin kinetik denklemlerini (Monod Denklemi) ve ilgili parametrelerini mühendislik uygulamalarında kullanır 3 3 2 5 4 3 3 2 3 2 0 1 3 2 0 0 0 0 0
6 Kinetik denklemlerin reaktörlere uygulamasını yaparak, kütle korunumu denklemlerini yazarak çözümlerini gerçekleştirir. 4 4 3 5 5 4 3 2 3 3 3 0 2 2 2 0 0 0 0 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
2. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 12 12
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 4