Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Algoritma Analizi ve Tasarımı | BSM 312 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NEJAT YUMUŞAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. NEJAT YUMUŞAK, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Hüsrev YUMUŞAK |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Algoritma tasarım tekniklerini problem çözümlerinde kulanabilmek ve evrensil ölçütlere göre karşılaştırabilmek için yöntemler sunmak dersin amacını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği | Algoritma etkinliği, Etkinlik sınıflandırmaları, algoritmalarının çalışma zamanı ve bellek maliyetlerinin hesplanması; Brute Force (Kaba kuvvet), "Böl ve yönet", "dönüştür ve yönet", "Azalt ve Yönet", Dinamik Progrmlma, Greedy, yaklaşımlarının incelenmesi hedeflenmektedir. Arama, sıralama, Graf ve sınıflandırma algoritmalarının incelenmesi ve karşılaştırılması. Evrensel karmaşık problemler için temel tasarım tekniklerinin uygulanmasına ilişkin becerilerin geliştirilmes |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Algoritma Tasarım Tekniklerinin kavramsal olarak bilinmesi ve karşılaştırılması | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Evrensel problemler için çözüm yöntemleri önerme ve değerlendirme | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Problem dönüştürme, analiz ve iyileştirme süreçlerinin tanımlanması | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Çözüm yöntemlerinin evrensel ölçütlere göre değerlendirilmesi | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Algoritma genel kavramlar. tasarım tekniklerinin tanıtılması ve Asimptotik notasyonlar | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
2 | Algoritma Analiz teknikleri-Temel işlemlerin sayılması | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
3 | Algoritma Analiz teknikleri-Rekürsif çağrımların sayılması sayılması | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
4 | Algoritma Analiz teknikleri-Master Teoremi Karakteristik denklemin kökleri ile analiz. | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
5 | Dİnamik Programlama_Matris Zincirleri Çarpımı | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
6 | Dinamik Programlama_ (Longest Common Subsequences Problem), Floyd Warshall Algoritması | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
7 | Sırt çantası Problemi (Dinamik programlama ve Greedy çözümleri) | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
8 | Greedy Tasarım yaklaşımı (Dikstra, Huffman ...) | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
9 | Azalt ve Yönet Paradigması (Decrase & Conquer) | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
10 | Dönüştür ve Yönet (Transform & Conquer) paradigması (Heap sort, ) | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
11 | Dönüştür ve Yönet (Transform & Conquer)(Polinom hesapları, Karesel maliyetten logaritimik maiyete indirgeme ) | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
12 | Dönüştür ve Yönet paradigması (B2-3 ağaçları, AVL ağaçları) | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
13 | Complexity: P, NP, NP-completeness, Reductions | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
14 | Karmaşıklık sınıfları (P, NP, NP-Tam problemler) | Ders konusuna ait sunu dosyaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları SABİS platformunda paylaşılmıştır. |
Ders Kaynakları | Algorithm Design and Applications, Michale T. Goodrich, Roberto Tamassia, Wiley. Algoritmalar, Vasif Vagıfoğlu Nabiyev, Seçkin Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | X | |||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
12 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Algoritma Tasarım Tekniklerinin kavramsal olarak bilinmesi ve karşılaştırılması | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
2 | Evrensel problemler için çözüm yöntemleri önerme ve değerlendirme | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
3 | Problem dönüştürme, analiz ve iyileştirme süreçlerinin tanımlanması | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
4 | Çözüm yöntemlerinin evrensel ölçütlere göre değerlendirilmesi | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |