Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Olasılık ve İstatistik | IST 108 | 2 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEÇKİN ARI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH SEVİN, Dr.Öğr.Üyesi SEÇKİN ARI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Güçlü bir matematik alt yapısını kazandırmak. İnsan zihninin doğal yetilerinin sonucu yaptığı işlemleri sistematik bir düzene otuşturulması.Deneysel yada gözlemsel olarak elde edilen verilerin toplanması, düzenlenmesi ve değerlendirilmesi.Temel olasılık kavram ve fonksiyonlarının öğretilmesi.Matematik ile mühendislik ve sosyal bilimler arasındaki güçlü ilişkiyi özümsetebilme.Takım halinde çalışma yeteneğini geliştirebilmek. |
Dersin İçeriği | Olasılık ve İstatistiğin Bilgisayar Mühendisliğindeki yeri, Olasılık kavramı, Koşullu olasılık, Rastgele değişkenler ve çeşitleri, beklenti ve varyans, Kesikli rastgele değişkenler ve özellikleri, sürekli rastgele değişkenler ve özellikleri, ortak dağılımlı rastgele değişkenler, betimleyici istatistik, örnekleme istatistiğinin dağılımı, hipotez testi, olasılık modellerinin bilgisayar mühendisliğine uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Olasılığa ve istatistiğe ilişkin kavramları tanımlar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | |
2 | Sözel olarak idafe edilen karmaşık olasılık problemlerini matematiksel modellere döker | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Tekrar eden olayların sonuçlarının beklentisini ve varyansını hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Günlük ve Bilgisayar Mühendisliği problemlerine uygun olan olasılık dağılımına göre çözümler sunar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Bilgisayar yazılımları ile olasılıksal problemleri çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Teorik ve istatistiksel tekniklerle problemi çözebilme becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
7 | Toplanan verilerin analizi istatistiki olarak yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
8 | Hipotez testleri kurabilir ve çözebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Olasılık ve İstatistiğe Giriş | |
2 | Koşullu Olasılık | [1]2.Hafta Sunusu |
3 | Rastgele Değişkenler ve Çeşitleri | [1]3.Hafta Sunusu |
4 | Beklenti ve varyans | [1]4.Hafta Sunusu |
5 | Kesikli Rastgele Değişkenler ve Özellikleri | [1]5.Hafta Sunusu |
6 | Kesikli Rastgele Değişkenler ve Özellikleri | [1]6.Hafta Sunusu |
7 | Sürekli Rastgele Değişkenler ve Özellikleri | [1]7.Hafta Sunusu |
8 | Sürekli Rastgele Değişkenler ve Özellikleri | [1]8.Hafta Sunusu |
9 | Beklentinin Özellikleri | [1]9.Hafta Sunusu |
10 | Betimleyici Istatistik | [1]10.Hafta Sunusu |
11 | Örnekleme Istatistiginin Dagılımı | [1]11.Hafta Sunusu |
12 | Hipotez Testi | [1]12.Hafta Sunusu |
13 | Hipotez Testi | [1]13.Hafta Sunusu |
14 | Olasılık Modellerin Bilgisayar Bilimleri Uygulamaları | [1]14.Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Olasılık ve İstatistiğe Giriş Mühendisler ve Fenciler İçin, Sheldon M. Ross, Çeviri Editörleri: Prof. Dr. Salih Çelebioğlu, Prof. Dr. Reşat Kasap, 4. Basımdan Çeviri, Nobel, 2012. Introduction to Probability and Statistics for Engineers and Scientists, Sheldon M. Ross, Elsevier/Academic Press. |
Ders Kaynakları | A First Course in Probability, 6th Ed., S. M. Ross, Prentice-Hall, 2002 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
12 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Olasılığa ve istatistiğe ilişkin kavramları tanımlar | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
2 | Sözel olarak idafe edilen karmaşık olasılık problemlerini matematiksel modellere döker | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
3 | Tekrar eden olayların sonuçlarının beklentisini ve varyansını hesaplar | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
4 | Günlük ve Bilgisayar Mühendisliği problemlerine uygun olan olasılık dağılımına göre çözümler sunar | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
5 | Bilgisayar yazılımları ile olasılıksal problemleri çözer | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
6 | Teorik ve istatistiksel tekniklerle problemi çözebilme becerisi kazanır. | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
7 | Toplanan verilerin analizi istatistiki olarak yapabilir | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
8 | Hipotez testleri kurabilir ve çözebilir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 3 | 4 | 12 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |