Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Teknoloji Malzemeleri | MTE 401 | 7 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RAMAZAN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İleri teknoloji sistemlerinde kullanılan malzemelerden olan seramik ve kompozitlerin özelliklerinin tanıtılması, kullanım alanlarını ve üretim yöntemleri hakkında öğrencilerin genel bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Geleneksel ve mühendislik seramikler, koloidal sistemler, nadir toprak elementleri, seramik tozlarının üretimi, seramik ürünlerin şekillendirmesi, sinterleme, oksit ve oksit olamayan seramikler, seramik malzemelerin uygulama alanları, kompozit malzemeler ve üretimi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Seramik endüstrisinin önemini, tarihsel gelişimini dünyada ve Türkiyede seramik endüstrisinin durumunu çözümler ve tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İleri teknoloji ve geleneksel seramik malzemeleri birbirleri ile karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İleri teknoloji seramiklerin özelliklerini ayırt eder. İleri teknoloji malzemelerin fonksiyonlarını ve uygulama alanlarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Seramik hammaddelerini sınıflandırır. Seramik hammaddelerin özellikleri ve elde edilme yöntemlerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Seramik endüstrisi ile ilgili olarak kollaidal sistemler ve nadir toprak elementlerini sınıflandırır. Bunların uygulandırma alanlarının sınıflandırır ve karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Seramik tozlarının üretim yöntemlerini sınıflandırır ve bu yöntemleri birbirleri ile karşılaştırır ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
7 | Seramik ürünlerin şekillendirilme yöntemlerini çözümler, sınıflandırır ve birbirleri ile karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Seramik ürünlerin kurutulması ve sinterlenmesi ile sinterleme aşamalarını ve mekanizmalarını çözümleyebilir, sınıflandırabilir ve birbirleri ile karşılaştırır. Sinterleme esnasında karşılaşılan problemlerini çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
9 | Oksit ve oksit olmayan seramik malzemelerini ve özelliklerini çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Seramik malzemelerin tokluk problemlerini çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Seramik malzemelerin uygulama alanlarını ve özellikleri çözümler ve ile karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Kompozit malzemeleri, özelliklerini ve üretim yöntemlerini çözümler, sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, seramik sanayi ve bugünkü durumu, Seramik ürünlerinin sınıflandırılması, geleneksel ve mühendislik seramikler | [1] Sayfa 19 |
2 | Seramik hammaddeler ve elde edilmeleri | [4] Sayfa 4348 |
3 | Koloidal sistemler | [1] Sayfa 1023 |
4 | Nadir toprak elementleri | [1] Sayfa 24-28 |
5 | Toz üretim yöntemlerini ( sol-jel, solüsyon ile üretim, CVD, PVD, yüksek sıcaklık Sentezi ile seramik malzeme üretimi) | [1] Sayfa 4048 |
6 | Toz üretim teknikleri ve tozların özellikleri (örnek olarak alümina üretimi) | [1] Sayfa 2937 ve Sayfa 5259 |
7 | Seramik ürünlerin şekillendirme yöntemleri | [1] Sayfa 6079 |
8 | Seramik ürünlerin kurutulması ve pişirilmesi | [1] Sayfa 8091 |
9 | VİZE SINAVI | |
10 | Oksit seramikler ve özellikleri | [1] Sayfa 92120 |
11 | Oksit olmayan seramikler ve özellikleri | [1] Sayfa 121132 |
12 | Seramiklerin uygulama alanları | [1] Sayfa 188240 |
13 | Kompozitlerin tanımı, diğer endüstriyel malzemelerle karşılaştırma | [2] Sayfa 17 |
14 | Kompozit sistemler, sınıflandırılması üretimleri, kompozit malzemelerin yapısal ve diğer özellikleri | [1] Sayfa 740 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Geçkinli, A. Emel: İleri Teknoloji malzemeleri ITU matbaası (1992) |
Ders Kaynakları | [2] Sahin Y., Kompozit Malzemeler, Gazi Kitabevi, Ankara (2000) [3]Endüstriyel Seramikler [4]Kingery,W.D; Bowen, H.K.; Uhlman, D.R: Introduction to ceramics (1976) [5]Jones, R.W :Fundamental principles of sol-gel technology. The institute of metals (1989) [6]William. E.Lee and W. Mark Rainforth Ceramic Microsructures Chapman&Hall (1994) [7] Richerson, D.W. Modern ceramic Engineering. Marcel Dekker (1992) [8] Ceramics dersi Ders notları UMIST. [9]Warren, K.(1993) Ceramic matrix composites, Blackie, Landon [10]Chawla , K.,(1993) Ceramic matrix composites. Chapman & hall London. [11]Hull, H., An introduction to ceramic materials(1981) Cambridge University Press London [12] Yılmaz, R., Thermal and Microstructural stability of the glass ceramic matrix composites PhD thesis, UMIST, University of Manchester Institute of Science and Technology, 1998 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
2 | Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. | ||||||
3 | Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. | ||||||
4 | Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. | ||||||
5 | Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. | ||||||
6 | Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. | ||||||
7 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | X | |||||
8 | Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. | X | |||||
9 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
10 | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. | ||||||
11 | Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | ||||||
12 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
13 | Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. | ||||||
14 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır | X | |||||
15 | Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Seramik endüstrisinin önemini, tarihsel gelişimini dünyada ve Türkiyede seramik endüstrisinin durumunu çözümler ve tartışır | |||||||||||||||
2 | İleri teknoloji ve geleneksel seramik malzemeleri birbirleri ile karşılaştırır. | |||||||||||||||
3 | İleri teknoloji seramiklerin özelliklerini ayırt eder. İleri teknoloji malzemelerin fonksiyonlarını ve uygulama alanlarını karşılaştırır. | |||||||||||||||
4 | Seramik hammaddelerini sınıflandırır. Seramik hammaddelerin özellikleri ve elde edilme yöntemlerini tartışır. | |||||||||||||||
5 | Seramik endüstrisi ile ilgili olarak kollaidal sistemler ve nadir toprak elementlerini sınıflandırır. Bunların uygulandırma alanlarının sınıflandırır ve karşılaştırır. | |||||||||||||||
6 | Seramik tozlarının üretim yöntemlerini sınıflandırır ve bu yöntemleri birbirleri ile karşılaştırır ve tartışır. | |||||||||||||||
7 | Seramik ürünlerin şekillendirilme yöntemlerini çözümler, sınıflandırır ve birbirleri ile karşılaştırır. | |||||||||||||||
8 | Seramik ürünlerin kurutulması ve sinterlenmesi ile sinterleme aşamalarını ve mekanizmalarını çözümleyebilir, sınıflandırabilir ve birbirleri ile karşılaştırır. Sinterleme esnasında karşılaşılan problemlerini çözer. | |||||||||||||||
9 | Oksit ve oksit olmayan seramik malzemelerini ve özelliklerini çözümler. | |||||||||||||||
10 | Seramik malzemelerin tokluk problemlerini çözer. | |||||||||||||||
11 | Seramik malzemelerin uygulama alanlarını ve özellikleri çözümler ve ile karşılaştırır. | |||||||||||||||
12 | Kompozit malzemeleri, özelliklerini ve üretim yöntemlerini çözümler, sınıflandırır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 42 |
1. Kısa Sınav | 11 |
1. Ödev | 24 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 12 |
2. Kısa Sınav | 11 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |