Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kaynaklı Konstruksiyon | MTE 310 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UĞUR ÖZSARAÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Endüstride sürekli ve sık olarak kullanılan kaynak imalat yönteminin tanıtılması, gösterilmesi ve kaynaklı bağlantıların konstrüksiyonlara dönüştürülmesinde kullanılan hesaplamaların öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Kaynaklı İmalat konseptinin verilerek konstrüksiyonlarda (bina, kule, otomotiv sektörü, ulaşım sektörü, vb. unsurlarda) bunun kullanımının sağlanması ve ilgili analiz ve hesaplamaların yaptırılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaynak yöntemini kullanarak parçaları birleştirir. | Anlatım, | |
2 | Kaynağı endüstriyel boyuttaki diğer imalat yöntemleriyle karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Kaynaklı bağlantıları tasarlar. | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Kaynaklı konstrüksiyonlar meydana getirirken izlenecek prosedürleri planlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Kaynaklı bağlantılarda yapılması gerekenleri tartışır. | Beyin Fırtınası, | |
6 | Kaynaklı bağlantılarda yapılmaması gerekenleri tartışır. | Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
7 | Kaynaklı konstrüksiyonları tahribatlı ve tahribatsız muayene yöntemlerini kullanarak test eder. | Anlatım, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
8 | Kaynaklı konstrüksiyonlarda gerilme/mukavemetleri hesaplar. | Gezi / Gözlem, | |
9 | Kaynak bağlantılarını değerlendirir. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
10 | Kaynaklı bağlantıların yorulma ömürlerini tahmin eder. | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Konstrüksiyonun tanımlanması, kaynaklı tasarımın genel esasları | [1] Slayt 1-3 |
2 | Malzemeye uygun tasarımın esasları | [1] 4-10 |
3 | Kaynaklı parçaların maruz kaldığı gerilmeler, distorsiyon ve gerilmelere uygun tasarımın esasları | [1] 11-16 |
4 | İmalata uygun tasarımın esasları | [1] 17-25 |
5 | Kaynak yöntemine uygun kaynaklı tasarımın esasları, kaynak planı ve plan yapılırken dikkat edilecek hususlar | [1] 26-36 |
6 | En az korozyon tehlikesine uygun kaynaklı tasarımın esasları | [1] 37-47 |
7 | Tahribatsız muayeneye uygun kaynaklı tasarımın esasları | [1] 48-59 |
8 | Kaynak sembollerinin üretim resimlerinde gösterilmesi | [1] 60-72 |
9 | Kaynaklı parçalarda mukavemet hesapları ve problem çözümleri | [2] 423-503 |
10 | Kaynaklı parçalarda mukavemet hesapları ve problem çözümleri | [2] 423-503 |
11 | Uzay yapı sistemleri | [1] 73-85 |
12 | Çelik çatı, çelik yapı gibi konstrüksiyonların kaynakla imalatı | [1] 86-90 |
13 | Kaynaklı imalatın optimum maliyeti | [1] 423-503 |
14 | Kaynak konstrüksiyon tasarım örnekleri | [1] 423-503 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Uğur ÖZSARAÇ, Ders notları ve slaytları, Sakarya Üniversitesi, 2007,Sakarya |
Ders Kaynakları | [2] Anık, Selahaddin, 100 Soruda Kaynak Teknolojisi El Kitabı, Birsen Yayınevi, 1993, İstanbul [3] Türkmen, A., Çelik yapılarda kaynak, İTÜ matbaası, 1955 [4]Anık, Selahaddin, Kaynak Tekniği İTÜ, 1982, İstanbul [5] Cürgül, İ. Makine elemanları cilt 1, KOÜ. Basımevi, 1997 [6]Akkurt, M., Makine Bilgisi, Birsen yayınevi, 1997 [7]Akkurt, M., Makine Elemanları problemleri, Birsen yayınevi, 1994 [8]Adsan, Kasım, Kaynak Teknolojisi, (Çeviri) , YTOO yayını, 1981, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
2 | Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. | X | |||||
4 | Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. | X | |||||
5 | Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. | X | |||||
6 | Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. | X | |||||
7 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | X | |||||
8 | Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. | X | |||||
9 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
10 | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. | X | |||||
11 | Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | X | |||||
12 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
13 | Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. | ||||||
14 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır | ||||||
15 | Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kaynak yöntemini kullanarak parçaları birleştirir. | |||||||||||||||
2 | Kaynağı endüstriyel boyuttaki diğer imalat yöntemleriyle karşılaştırır. | |||||||||||||||
3 | Kaynaklı bağlantıları tasarlar. | |||||||||||||||
4 | Kaynaklı konstrüksiyonlar meydana getirirken izlenecek prosedürleri planlar. | |||||||||||||||
5 | Kaynaklı bağlantılarda yapılması gerekenleri tartışır. | |||||||||||||||
6 | Kaynaklı bağlantılarda yapılmaması gerekenleri tartışır. | |||||||||||||||
7 | Kaynaklı konstrüksiyonları tahribatlı ve tahribatsız muayene yöntemlerini kullanarak test eder. | |||||||||||||||
8 | Kaynaklı konstrüksiyonlarda gerilme/mukavemetleri hesaplar. | |||||||||||||||
9 | Kaynak bağlantılarını değerlendirir. | |||||||||||||||
10 | Kaynaklı bağlantıların yorulma ömürlerini tahmin eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |