Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgisayar Destekli Teknik Resim MTE 104 2 2 + 2 3 3
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. RAMAZAN KAYIKCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Azim GÖKÇE
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Klasik teknik resim aletleri ile çizilen makine parçalarının bir bilgisayar programı yardımıyla daha hızlı ve hassas bir şekilde çizme becerisini kazanmak
Dersin İçeriği Teknik resim çizim kurallarını kavrar, bu kuralları paket programın komutlarını öğrenerek bilgisayarda uygular, basit geometrik çizimlerden karmaşık görünüş ve perspektife kadar montaj dahil her türlü makine parçasını bilgisayarda çizer.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilgisayarda doğru, daire ve çokgen gibi geometrik şekilleri oluşturma Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
2 İzdüşüm düzlemlerini ve ışınlarını kavrama Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım,
3 Parçalarının izdüşüm düzlemelerindeki görüntülerini teknik resim kurallarına göre tasarlayabilme Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
4 Parçaların görünen ve görünmeyen profillerini farklı çizgi türlerinde oluşturabilme. Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım,
5 Kesit görünüşleri ve düzlemlerini bilgisayar yardımıyla oluşturabilme. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
6 Çizilen görünüşleri ölçülendirme komutlarıyla boyutlandırma Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım,
7 Katı model komutlarıyla görünüşü verilen parçaların katı modellerini oluşturma Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
8 Perspektiften görünüşe, görünüşten perspektife geçişi ifade edebilme Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kullanılacak tasarım programlarının tanıtımı ve endüstriyel ürünlerdeki rolü
2 Teknik Resim ve tasarımda ki rolü, kural ve ilkeleri hizmet ettiği imalat sektörleri
3 AutoCAD program menülerinin genel tanıtımı En çok kullanılan komutların anlatımı Doğru, daire gibi basit geometrik şekillerin çizimi
4 Temel geometrik çizimler; doğru,daire yay, dikdörtgen ve çokgen
5 Çizilen geometrik çizimlerde düzenlemeler; Köşe kavisleri paralel çizimler kopyalama ve taşıma işlemleri
6 Karmaşık geometrik çizim uygulamaları
7 İzdüşüm düzlemleri, Eğik izdüşüm, Dik izdüşüm, İzdüşüm ışınları
8 Açılmış izdüşüm düzlemlerinde farklı görünüşlerin (ön, üst, yan) AutoCAD programında çizimleri
9 Ölçülendirmenin kuralları, Çizilen resimlerin geometrik şekline göre program komutlarıyla otomatik ölçülendirilmesi
10 Tam kesit, yarım kesit, kademeli kesit, profil kesit ve kısmi kesit görünüşlerin bilgisayar yardımıyla çizimi
11 Kesit düzleminin belirlenmesi, tarama bölgeleri ve tarama şekil standartlarının anlatılması, Görünmez bölgelerin gösterimi
12 İki Boyutlu parça görünüşlerden üç boyutlu izometrik çizimlerini yapılması ve derinlik kavramının verilmesi
13 Görünüşlerden basit katı modellerin çizimi
14 Döndürerek ve süpürerek karmaşık katı modellerin çizimi
Kaynaklar
Ders Notu Mustafa Bağcı, TEKNİK RESİM I
Ders Kaynakları A.H. Koparal M. İplikçioğlu TEKNİK RESİM
Ü. KOCABIÇAK, AutoCAD 2000, Değişim Yayınları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. X
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. X
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. X
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. X
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. X
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. X
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. X
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. X
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. X
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır X
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Bilgisayarda doğru, daire ve çokgen gibi geometrik şekilleri oluşturma
2 İzdüşüm düzlemlerini ve ışınlarını kavrama
3 Parçalarının izdüşüm düzlemelerindeki görüntülerini teknik resim kurallarına göre tasarlayabilme
4 Parçaların görünen ve görünmeyen profillerini farklı çizgi türlerinde oluşturabilme.
5 Kesit görünüşleri ve düzlemlerini bilgisayar yardımıyla oluşturabilme.
6 Çizilen görünüşleri ölçülendirme komutlarıyla boyutlandırma
7 Katı model komutlarıyla görünüşü verilen parçaların katı modellerini oluşturma
8 Perspektiften görünüşe, görünüşten perspektife geçişi ifade edebilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3