Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İçten Yanmalı Motorlar | OTE 307 | 5 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. VEZİR AYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İçten yanmalı motorların tarihsel gelişimi, çeşitleri, temel, teorik ve gerçek çevrimleri, performansları ve emisyonları ile ilgili teorik bilgileri kazanma |
Dersin İçeriği | İçten yanmalı motorların tarihsel gelişimi, sınıflandırılması, avantaj ve dezavantajları. Sabit hacim, sabit basınç, karma, süperşarjlı motor çevrimleri, teorik emme-egzoz işlemleri, durum özellikleri, çeşitli kriterlere göre çevrimlerin verimlilik yönünden karşılaştırılması. Gerçek çevrimin teorik çevrimden farklılıkları, otto ve diesel motorlarında zamanlar, gerçek çevrimlerin P-V ve supap zaman diyagramları. İçten yanmalı motorlarda yanıcı karışımın hazırlanması, yakılması, basınç-krank açısı diyagramı ile yanmanın fazları. İçten yanmalı motorların tork, güç, özgül yakıt tüketimi, ortalama basınç, hacimsel ve ısıl verimleri, bunlara etki eden faktörler. Hava kirliliği, başlıca kirleticiler, içten yanmalı motorlardan kaynaklanan kirleticiler, yasal sınırları ve azaltma yolları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İçten yanmalı motorların bugüne kadar geçirdiği evreleri ve çeşitlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İçten yanmalı motorların teorik çevrimlerini, her çevrimin durum özellikleri ve verim hesaplamalarını yapar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Gerçek çevrimin teorik çevrimlerden farklılıklarını ve gerçek çevrim analizini yapar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | Benzin ve dizel yanması farklılıklarını karşılaştırmalı olarak yorumlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Temel performans parametrelerini tanımlar ve hesaplamalarını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Egzoz emisyonlarını ve kontrol yöntemlerini karşılaştırmalı olarak açıklar | Anlatım, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Motor Çalışma Karakteristikleri | |
3 | Motor Çalışma Karakteristikleri | |
4 | Motor Çevrimleri | |
5 | Motor Çevrimleri | |
6 | Termo Kimya ve Yakıtlar | |
7 | Yakıt ve Hava Girişi | |
8 | Yanma Odasında Hava Hareketleri | |
9 | Yıliçi sınavı | |
10 | Yanma | |
11 | Egzoz Olayları | |
12 | Motorlarda Isı Transferi | |
13 | Sürtünme ve yağlama | |
14 | Emisyonlar ve çevre kirliliği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Safgönül B. Vd.,İçten yanmalı motorlarBirsen Y., |
Ders Kaynakları | Çetinkaya S., Termodinamik NobelY., 1999 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Motor teknolojileri ve temel imalat işlemleri üzerine mesleğini icra edebilecek bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
2 | Motor prensip ve sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
3 | Taşıt sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
4 | Motor/taşıt sistem ve donanımlarının test, kontrol ve bakımlarını yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
5 | Motor/taşıt sistemleri arızacılığı, yenileme/yenileştirme işlemlerinde güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
6 | Temel ve mühendislik bilimleri alanlarında güncel bilgi birikimine sahip olmak | ||||||
7 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek güncel elektrik-elektronik-bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olmak | ||||||
8 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek yabancı dil bilgi ve becerilerine sahip olmak | ||||||
9 | Alanıyla ilgili konularda tasarım, proje ve araştırma projelerini yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
10 | Mesleğiyle ilgili işletmecilik/yönetim/iş güvenliği alanlarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
11 | Alanıyla ilgili konularda eğitim/öğretim faaliyetlerini gerçekleştirebilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
12 | Sektörel bazda çalışmalar yapabilecek bilgi birikimine sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İçten yanmalı motorların bugüne kadar geçirdiği evreleri ve çeşitlerini açıklar | ||||||||||||
2 | İçten yanmalı motorların teorik çevrimlerini, her çevrimin durum özellikleri ve verim hesaplamalarını yapar | ||||||||||||
3 | Gerçek çevrimin teorik çevrimlerden farklılıklarını ve gerçek çevrim analizini yapar | ||||||||||||
4 | Benzin ve dizel yanması farklılıklarını karşılaştırmalı olarak yorumlar | ||||||||||||
5 | Temel performans parametrelerini tanımlar ve hesaplamalarını yapar | ||||||||||||
6 | Egzoz emisyonlarını ve kontrol yöntemlerini karşılaştırmalı olarak açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 83 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |