Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı V (Kaval) CKV 411 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
Dersin İçeriği
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlgili makam dizilerindeki etüdleri çalgı üzerinde uygular.
2 Segâh, nihavent, makamları ile ilgili etütleri ve icra eder.
3 İlgili makam dizilerindeki eserleri icra eder.
4 Çalgı ile doğaçlama, taksim ve geleneksel açış yapar.
5 Çalgı üzerinde geleneksel Türk Halk Müziği tavırlarını icra eder.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geçmiş dönemin tekrarı Çagı IV te öğrenilmiş olan konuların tekrar edilerek hatırlatılması
2 Nihavent dizisinin kaval üzerinde uygulanması, bununla ilgili etütler ve eser çalışmaları Nihavent makamı hakkında bilgilerin araştırılması, eserlerin bulunması, öncelikle öğretim elemanı tarafından nihavent makanınınkavalda seslendirilmesi,
3 Hicazkar dizisinin kaval üzerinde uygulanması, ilgili etüt ve eser çalışmaları Hicazkar makamı hakkında nazari bilgilerin araştırılması, bununla ilgili örnek eserlerin bulunması, öğretim elemanı tarafından önce hicazkar makamının seslendirilmesi, daha sonra öğrenciler tarafından uygulatılması,
4 Misket dizisinin kaval üzerinde uygulanması Misket dizisinin teorik olarak tarifinin yapılması, örnek eserlerin öğretim elemanı tarafından seslendirilmesi
5 Evvelim sen oldun ahirim sensin isimli türkü Misket dizisinde çalılanan Kırşehir yöresine ait türkünün önce öğretim elemanı tarafından icrası daha sonra öğrenciler tarafından icra edilmesi
6 Transpoze çalışmaları Transpoze ne demektir, nerelerde kullanılır, bununla ilgili nazari bilgiler, kaynak araştırmaları, uygulamalar
7 Yaylalar içinde Erzurum yayla, Kıbrıs Zeybeği Türkülerin bona olarak okutulduktan sonra, solfejinin yapılması, daha sonra öğretim elemanı tarafından icrası, sonra öğrenciler tarafından 1.bölümün icrası
8 Genel değerlendirme Bugüne kadar öğrenilen bilgilerin sınav yoluyle tekrar edilmesi
9 Kavalda 1. pozisyon ile ilgili eser çalışmaları 1. Pozisyon ile ilgili etütler, Eser araştırmaları, bu düzendeki seslerin hatırlatılması
10 Abum, Başındaki Yazma, Halime, Daldalan Barı, Tutam Yar Elinden, Erzurumdan Çevirdiler Yolumu Türkülerin öğretim elemanı tarafından icra edilmesi ve bu yolla, Kavalda 1. pozisyon seslerinin hatırlatılması
11 Açış, Taksim çalışmaları Açış, taksim kavramlarının teorik olarak araştırılması, öğretim elemanı tarafından taksim örneklerinin verilmesi, daha sonra öğrenciler tarafından taksim uygulamaları
12 Süreli açış çalışmaları, serbest açış çalışmaları, Öğretim elemanı tarafından sınıf içerisinde, süre tutularak belli bir bir dizi ile sınırlandırılan açış çalışmaları ve serbest açış çalışmalarına örnek uygulamalar
13 Segâh dizisinin kaval üzerinde uygulanması Segâh dizisinin teorik olarak incelenmesi ve kava üzerindeki perdeleri, önce öğretim elemanı tarafından etütler üzerinde seslendirilmesi, daha sonra öğrenciler tarafından uygulanması
14 Genel Tekrar Öğrenilen bilgilerin sınav yoluyle tekrar edilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar.
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir.
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Performans Görevi (Uygulama) 3 8 24
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 5