Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Organolojiye Giriş DKS 403 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN
Dersi Verenler Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı
Dersin İçeriği

Organoloji biliminin ortaya çıkış sebebi ve günüzmüzde geldiği durum hakkında bilgi edinme

Organoloji biliminde çalgıların sınıflandırılması  ve dünya çalgılarını hangi grup çerçevesinde inceleyebileceği ve sınıflandırabileceği konusunda  bilgi edinir.

Organoloji bilimini inceleyerk dünya üzerindeki çalgılara aşinalık kazanır ve ses sahaları ve kullanım alanları üzerine bilgiler edinir. 

Türk organoloji alanında çalışmalar yapıp diğer ülkelerin çalgılarıyla karşılaştırmalar yapar.

Çalgılara dünya kıtaları üzerinde köken bağlantıları üzerine çalışmalar yapar.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 MüMüziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
3 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahip ol
4 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
5 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Organoloji nedir? Çalgıları nasıl inceler sorularına cevap arar. Kaynaklardan ve ders notlarindan incelemeyapar
2 Organolojinin tanımı ve kapsamı inceler Çalgı sınflandırmasını kaynaklardan inceler ve tartışır
3 Tarihsel süreçte çalgı sınıflandırmalarını inceler Kaynakları ve süreci öğrenmek için araştırma yapar
4 Avrupa müziğindeki çalgıların oluşum sürecini araştırır ve günümüzle karşılaştırır. Çalgıların günümüz sınflandırmasını araştırır.
5 Dünya üzerindeki günümüz yaylı çalgıları üzerine inceleme ve araştırma yapar Yaylı çalgıları çeşitli kaynaklardan inceler
6 Tarihsel süreçte yaylı çalgıların gelişimini inceler Bu konudaki kaynaklardan ön sınıflandırma yapar
7 Kordofon çalgıları keşfeder ve Türk müziğindeki çalgılardan örneklerle çalışma yapar Ders notları ve kaynaklar
8 Dünyada kullanılan kordofon çalgıları inceleyip sınıflandırma çalışması ile hazırlık yapar Kaynak olarak kullanacağı Organoloji çalışmaları ve kaynakları
9 Aerofon çalgılar ve yapım özelliklerini inceler, doğa sesleriyle karşılatırma yapar. Müzikleri dinleyip doğa sesleriyle keşifler yapar
10 Membrafon çalgılar ve çeşitleri üzerine inceleme yapar Antikçağ çalgıları konusunda araştırma yapar.
11 İdiofon çalgıları kendi olanakları yapmaya çalışır ve performans pratiği ve sunumu yapar. Doğada bulduğu materyallerle bu çalgı grubunu öğrenir.
12 Çalgılarla performans pratiği ve sunumu yapar Kendi ürettiği müzikleri sunar
13 Performas sunumu Sectiği çalgı grubu üzerinde sunumu yapar
14 Genel Tekrar Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları sistem üzerinden öğrenci çalışmalarına bağlı olarak sırasıyla yüklenecektir.

Ders Kaynakları

Abdullah Arseven, Çalgı Bakımı ve Onarımı, CHP Yayınları, Ankara 1946, Sue Carole DeVale, “Organizing Organology”, Selected Reports In Ethnomusicology, Issues in Organology, Ethnomusicology Publications, Los Angeles 1990, sy. VIII, s. 1-34, Sadi Yaver Ataman, Anadolu Halk Sazları, Yerli Müzikçiler ve Halk Mûsikî Karakterleri, Bürhaneddin Matbaası, İstanbul 1938

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5