Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Şehircilik Tarihi | TAR 499 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YÜCEL ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FATİH BOZKURT, |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Türk Şehrinin fonksiyonlarının kavranması, Türk şehirciliğinin Batı şehir sistemleriyle mukayesesi, Türk şehirciliğinin modern şehirciliğe ne oranlarda yakın olduğunun ortaya konulması. |
Dersin İçeriği | Bu derste Türk şehirciliğinin siyasî, idarî, mali ve hukukî fonksiyonları ortaya konulacaktır. İkinci aşamada Türk imaret – vakıf sistemi ele alınarak bunun şehrcilikle olan münasebeti üzerinde durulacaktır. İmaretin Türk şehirciliğinin temeli olduğu noktası derslerin bütününde göz önünde bulundurulacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Şehir ve medeniyet arasındaki bağların neler olduğunun ayrıştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Şehrin tarihi tekamülde, fert, millet ve insanlığın hayatında nasıl bir yer tuttuğunu belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Şehrin fiziki ve sosyal çevrenin evrimleşmiş bir boyutu olduğunu kavrar. Bu noktada, mekan ve kültürün karşılıklı olarak etkileşimini belirginleştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Şehrin eğitim, bilim, ekonomik – ticari aktiviteler için ideal bir mekan olduğunu, Şehrin, köy – kır hayatının bir üst evresi olduğunu kavrar | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Türk şehirciliğinde vakıf – imaret sisteminin nasıl ağırlık taşıdığını, bunun tarihi ve kültürel derinliğinin neler olduğunu analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Vakıf – İmaret kaynaklı şehirciliğin M. Weber’in analizinde ne anlam taşıdığını sorgular. Bu hayır anlayışı ile kar, rekabet gibi çağdaş zihniyetlerin zıtlığını mukayese eder. Bu zıtlıkların Türk iktisadi hayatına nasıl etkiler bıraktığını belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Türklerin modern iktisat sistemine entegre olmasında bu tarihi alt yapının nasıl bir etki yaptığını sorgular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı – Türk Şehrinin Fiziki Yapısı, Kale, Sur, Cami ve Arasta | Osman Ergin, Türk Şehirlerinde İmaret Sistemi, İstanbul 1937, s.4 – 17 |
2 | Site – Şehir – Medine paralelliği | Osman Ergin, Türk Şehirlerinde İmaret Sistemi; Osman Ergin, Türk Tarihinde Evkaf, Belediye ve Patrikhaneler, İstanbul 1937, s. 4 – 15. |
3 | Batı şehirleriyle Osmanlı Şehirlerinin benzer ve farklı yönleri, modern şehirle Osmanlı şehrinin mukayesesi | Osman Ergin, Türk Şehirlerinde İmaret Sistemi; Osman Ergin, Türk Tarihinde Evkaf, Belediye ve Patrikhaneler, s. 15 – 34. |
4 | Osmanlı Şehirlerinin Siyasi ve Askeri fonksiyonları: | Öztürk, Yücel, Osmanlı Hakimiyetinde Kefe (1475 – 1600), İstanbul, 2000, Birinci Bölüm; Öztürk, Yücel, Yerel İdare Örneğinde Kefe. |
5 | Osmanlı Şehirlerinin idari fonksiyonları | Öztürk, Yücel, Yerel İdare Örneğinde Kefe. |
6 | Osmanlı şehirlerinin mali fonksiyonları | Öztürk, Yücel, Yerel İdare Örneğinde Kefe. |
7 | Osmanlı şehrinde nüfusun yapısı: Esnaf, üretim hayatı | Osman Ergin, Mecelle – i Umur – ı Belediye, II,İstanbul 1995. |
8 | Osmanlı şehrinde loncalar, loncaların ekonomik ve idari fonksiyonları | Osman Ergin, Mecelle – i Umur – ı Belediye ,II. |
9 | ARASINAV | |
10 | Osmanlı şehrinin hukuki, adlî fonksiyonları: Kadı | Osman Ergin, Mecelle – i Umur – ı Belediye, II. |
11 | Osmanlı İmaret mefhumu ve şehircilik | Osman Ergin, Türk Şehirlerinde İmaret Sistemi. |
12 | İmaretin eğitim hizmetlerindeki fonksiyonları | Osman Ergin, Türk Şehirlerinde İmaret Sistemi. |
13 | İmaretin inşaat alanlarındaki fonksiyonları | Osman Ergin, Türk Şehirlerinde İmaret Sistemi. |
14 | İmaretin iaşe, gıda, temizlik, ibadet alanlarındaki fonksiyonları | Osman Ergin, Türk Şehirlerinde İmaret Sistemi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
2. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |