Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Döküm Prensipleri | MMM 320 | 6 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ÖZEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET ÖZEL, Prof.Dr. SÜLEYMAN CAN KURNAZ, Doç.Dr. SERDAR ASLAN, Doç.Dr. TUĞRUL ÇETİNKAYA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu derste öğrenciye, çekirdeklenme, büyüme ve metallerin katılaşma yapıları ile katılaşma zamanı, besleyici ve yolluk tasarımı, metal akışkanlığı, döküm hataları ve bilgisayarlı döküm tasarımının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Sıvı metal, çekirdeklenme, katılaşma ve büyüme, katılaşma zamanı, dökümlerde yolluk ve besleyici hesabı, döküm tasarımı , akışkanlık ,sıvı metalde gazlar ve döküm hatalarını kapsar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dökümlerin yapısı, metal ve alaşımlarda çekirdeklenme, büyüme ve Metallerin Katılaşma yapılarını öğrenir | ||
2 | |||
3 | Katılaşma yapısı, düzlemsel, hücresel, dendiritik , ötektik ve peritektik katılaşmayı öğrenir. | ||
4 | Katılaşma zamanı, yolluk ve besleyici tasarımını hesaplar | ||
5 | Döküm alaşımlarının hacimsel değişim davranışlarını, besleme kriterleri ve dökümlerin beslenmesini öğrenir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gibbs Serbest Enerjisi, Aşırı Soğuma | |
2 | Metal ve alaşımlarda çekirdeklenme ve Büyüme | |
3 | Katılaşma yapısı, düzlemsel, hücresel, dendiritik katılaşma | |
4 | Katılaşma yapısı, Ötektik ve peritektik katılaşma | |
5 | Sıvı akış prensipleri ve akıcılık | |
6 | Dökümlerde yolluk sistemi ve kalıbı doldurma, Katılaşma zamanı | |
7 | Döküm alaşımlarının hacimsel değişim davranışları, besleme kriterleri ve dökümlerin beslenmesi. | |
8 | Dökümler de besleyici hesabı | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Dökümler de besleyici hesabı | |
11 | Dökümlerde besleme mesafesi | |
12 | Dökümlerde katı modelleme ve döküm simülasyonu | |
13 | Dökümlerde katı modelleme ve döküm simülasyonu | |
14 | Döküm Hataları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
• P.R. Beeley, Foundry Technology Butterworth. 1978 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |