Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocukluk Dönemi Edebiyatı ECE 306 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ESRA BETÜL KÖLEMEN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ESRA BETÜL KÖLEMEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin;  Türkiye´de ve dünyada çocuk edebiyatı alanında yapılan çalışmalardan örnekleri tanıması  ve çocuklara uygun eserleri seçebilme becerisini kazanmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi; çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı eserlerinin işlevi; çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi; niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması; öğretmen aday-larının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar; çocuklara seslenen çeşitli edebi yazınsal türlerin (destan, masal, şiir, öykü, roman, vb.) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk hayatında kitabın yeri ve önemini bilir. Örnek Olay, Gösterip Yaptırma,
2 Dünyada ve Türkiye'de çocuk edebiyatının tarihçesini bilir. Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
3 Nitelikli çocuk edebiyatı eserlerini tanır ve bilir. Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Çocuk edebiyatı öğelerini eğitim-öğretim süreçlerinde gelişimi ve öğrenmeyi destekleyecek nitelikte kullanır. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuk edebiyatının genel hedefleri, Cumhuriyet Öncesi ve Cumhuriyet döneminde okul öncesi çocuk edebiyatı Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Okul öncesi dönemde okuma alışkanlığı Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Edebi türler açısından çocuk edebiyatı, özel temalı çocuk kitapları (özel gereksinimli birey temalı çocuk kitapları) Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Çocuk kitaplarında resimleme Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Okul öncesi çocuk kitaplarının tanımı, yaş gruplarına göre çocuk kitapları Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Elektronik çocuk kitapları Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Hikaye okuma ve farklı materyaller kullanarak hikaye anlatma teknikleri, öykü anlatma ve okuma yöntemleri Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Storyline Yöntemi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Yıl içi sınav Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Sınıf içi uygulamalar Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Sınıf içi uygulamalar Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Sınıf içi uygulamalar Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Sınıf içi uygulamalar Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Sınıf içi uygulamalar Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları her hafta Sabis dökümanlar bölümüne yüklenecektir.

Ders Kaynakları

Ceylan, Ş. (ed). (2021). Çocuk Edebiyatı. Eğiten Kitap. Ankara.

Çakmak Güleç, H. (2020). Çocuk Edebiyatı. Pegem Akademi. Ankara. 

Gönen, M. (Ed). Çocuk edebiyatı. Genişletilmiş 6. baskı. Vizetek Yayın. Ankara. 

Oğuzkan, F. (2021). Çocuk Edebiyatı. Anı Yayıncılık. Ankara. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. X
2 Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar. X
3 Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. X
4 Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. X
5 Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar. X
6 Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır. X
7 Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder.
8 Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar. X
9 Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir. X
10 Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır. X
12 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır.
13 Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır. X
14 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 30
Toplam 60
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 90
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 5 5
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Toplam İş Yükü 84
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,36
Dersin AKTS Kredisi 3