Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Sosyolojisi EBB 102 2 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Sosyoloji

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK, Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL,
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim sosyolojisinin temelleri hakkında bilgileri öğrenebilme.

Dersin İçeriği
Sosyolojinin temel kavramları; Toplum, sosyal yapı sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri, İbni Haldun, Auguste Comte, Karl Marx, E. Durkheim, M. Weber vd. ve eğitim görüşleri temel sosyolojik teoriler, işlevselcilik yapısalcılar sembolik etkileşimcilik çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji,  sosyolojik açıdan eğitim, toplumsal süreçler sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik sosyal değişme ve eğitim; toplumsal kurumlar, aile, din, ekonomi, siyaseti ve eğitim; Türkiye'de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi, Ziya Gökalp, İsmail Hakki Baltacıoğlu, Mümtaz Turhan vd. kültür ve eğitim, sosyal kültürel ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim sosyolojisinin nasıl bir bilim olduğunu, neyi incelediğini, yaklaşımını, bilimsel gelişme içindeki yerini, çalışma yöntem ve tekniklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sosyal yapı ve sosyal değişme kavramlarının içeriği ve kapsamını, özelliklerini öğrenir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Sosyoloji kuramlarını kavrar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 İnsanın toplum içindeki yerini, toplumların ve kültürlerin çeşitliliğinin nedenlerini anlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Sosyal problemleri, sapmaları ve diğer toplumsal olguların nasıl evrildiğini anlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel bilgilendirme ve değerlendirmeler
2 Eğitim sosyolojisinin tanımı, özellikleri ve gelişimi
3 Eğitim sosyolojisinde kuramsal Yaklaşımlar
4 Eğitimde amaçlar ve toplumsal sistem
5 Eğitim ve toplumsal kurumlar. (I.Kısa Sınav)
6 Eğitim ve toplumsal değişme
7 Eğitim ve toplumsal hareketlilik
8 Ara Sınav
9 Demokrasi ve fırsat eşitliği
10 Toplumsal bir sistem olarak okul (II.Kısa Sınav)
11 Politik uygulama alanında okul ve devlet
12 Eğitim ve okulun kültürel temelleri
13 Küreselleşme Sürecinde eğitim ve kültür
14 Bilgi toplumunda eğitim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Boyacı, A. (Ed.). (2012). Eğitim Sosyolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. X
2 Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar. X
3 Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. X
4 Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. X
5 Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar. X
6 Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır. X
7 Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder. X
8 Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar. X
9 Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir. X
10 Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır.
12 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır. X
13 Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır. X
14 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3