Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Görsel Estetik | GIT 106 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ders, estetik fenomenin, görsel algının ve imgenin temel nitelikleri ile birlikte, başlıca estetik yaklaşımların açıklanmasını ve görme biçimlerinin ortaya koyulmasını amaçlar. |
Dersin İçeriği | Ders, imge, görsel algı, estetik tavır, estetik özne ve nesne, estetik değer kavramlarını, ikona, minyatür, hat, resim, heykel, fotograf, film, çağdaş sanat alanından örneklerle farklı yaklaşımlar ve değişen görme biçimleri ekseninde ele alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Estetik tavır, estetik nesne, estetik değer kavramlarını öğrenir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
2 | Görsel sanatlar odağında temel estetik yaklaşımları öğrenir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
3 | İmgenin bakış, temsil ve gerçeklik ile ilişkisini çok yönlü olarak kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
4 | Teknolojinin estetik alanını nasıl dönüştürdüğünü kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
5 | Görme biçimlerinin farkına varır ve bu biçimlerin dönüşümünü değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
6 | Görsel algıyı ve temel niteliklerini kavrar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
7 | Bellek ve zamanla ilişkisi bağlamında imgeyi anlar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
8 | Estetik ve ideoloji arasındaki ilişkiyi çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, estetik nedir? Estetik ve günlük yaşam üzerine tartışma, görme eylemini tanıma | |
2 | Estetik tavrın açıklanması, temel özelliklerinin anlatılması | |
3 | Film, resim, fotograf, heykel ve çağdaş sanat alanından örneklerin estetik tavır bağlamında incelenmesi | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Bir Zamanlar Anadolu'da |
4 | Estetik nesnenin kavranması, görünüm, reel-irreel, ön yapı/arka yapı | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Tokyo Sonatı /Kapoor'un işleri, Kiefer |
5 | Resonans, saydamlık kavramları, Estetik Değer olarak güzel | |
6 | İdealist teroi ve estetik yaratmayı sorgulayan yaklaşımlar, Güzelliğin içsel ve dışsal nitelikleri : ikona, afiş, resim, fotograf , film ve mimari alanından örnekler | |
7 | Yüce, trajik ve komik kavramlarının imge ile ilişkisi: fotograf ve film örnekleri | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Satıcı, Kutsal Geyiğin Ölümüi Yedinci Mühür |
8 | Frankfurt okulunun estetik yaklaşımı, marksist estetik obje, meta estetiği kavramı, Estetik obje yaklaşımlarının film, resim, fotograf, heykel, şiir örnekleri ile tartışılması | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Sonbahar |
9 | İmgeyi anlama, bakış ve temsil sorunu: ikona, minyatür, hat, resim ve fotograf alanından örnekler ile imgenin kavranması | Belirtilen filmlerin izlenmesi:Shririn |
10 | Walter Benjamin ve sanat yapıtının değişen anlamı, J.Berger: Görme Biçimleri | |
11 | Estetik modernizm, resim ve film alanından örnekler ile estetik dönüşümün tartışılması | Belirtilen filmlerin izlenmesi:Zeytin ağaçaları altında, ahlat ağacı / İşler: Shiota, Kusama, |
12 | Değişen görme biçimleri ve imge ile ilişkinin yeniden kurulması, R. Barthes'da imge | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Persona / Salgado fotografları |
13 | Gerçekliğin temsili, Bergson'un estetik yaklaşımı: imge, bellek ve zaman ilişkisi | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Blow up, Kurosowa Düşler |
14 | Görsel algı süreci, temel unsurlar: Işık, renk, kopmozisyon, denge | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Mutluluk, Mr. Klein, Ritüel |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Estetik, İsmail Tunalı Görme Biçimleri, John Berger Pasajlar, Walter Benjamin Görsel Estetik, Alper Altunay (ed.) İmgenin Pornografisi, Zeynep Sayın Perspektif, Erwin Panofsky Sanatta Zihinsellik Üzerine, Vassil Kandinsky Estetiğin Huzursuzluğu, Jacques Ranciere Aisthesis, Jacques Ranciere Görüntülerin Yazgısı, Jacques Ranciere Başka Bir Estetik, Alain Badiou Kant Estetiği, Taylan Ertuğ Sanat ve Estetik Kuramları, Nejat Bozkurt Frankfurt Okulu'nda Sanat ve Toplum, Besim Delllaloğlu Estetiğin İdeolojisi, Terry Eagleton Güzeli Kurtarmak, Byung Chul Han Sanatta Hakikat, Patrick Doorly İmgeler Nasıl Düşünür? Ron Burnett
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. | X | |||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. | X | |||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. | X | |||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | X | |||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. | ||||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. | X | |||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
9 | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. | ||||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. | ||||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. | ||||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. | X | |||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. | ||||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olabilmek. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |