Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arapça Dilbilgisi (Sentaks) II ILA 016 9 6 + 0 6 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞÜKRÜ ŞİRİN, Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ, Öğr.Gör. HÜLYA AFACAN, Öğr.Gör. EMEL YILMAZ, Dr.Öğr.Üyesi SEYFETTİN HARUNİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere Arapça dilbilgisi, cümle kurma ve irâb yapma becerilerini kazandırmak.

Dersin İçeriği

Nahiv ilminin manaya katkısını göz önüne alarak cümlenin öğeleri ve irâbları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kane ve benzerleri, inne ve benzerleri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 Sıfat ve kısımlarını tanır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Sayıların temyizi hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Müfred, cümle ve şibh-i cümle hâl çeşitlerini bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Atf-ı nesak kavramını bilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Lâzım ve müteaddi fiili ayırt eder. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Bir, iki ve üç meful alan fiilleri tanır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Meful çeşitlerini bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Şart edatlarını bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
10 Tekit çeşitlerini ayırt eder. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
11 İstisna ve nida konularında örnekler verebilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nevâsih (Kâne ve benzerleri), Nevâsih (İnne ve benzerleri)
2 Nevâsih (devam), Sıfat ve kısımları (müfred-cümle-şibhi cümle)
3 Esmâ-ı hamse ve irabı, Temyîz
4 Sayılar ve temyizleri
5 Nâib-i fail ve irabı, Zaman-mekan zarfları
6 Hâl çeşitleri (müfred, cümle, şibh-i cümle)
7 Atf-ı nesak, Nefy
8 Lâzım ve müteaddî fiil kavramları
9 İki mef‘ûl alan fiiller
10 Mef‘ûl çeşitleri, Mef‘ûlü mutlak, Mef‘ûlü , Mukârebe fiilleri, Reca' fiilleri, Şuru’ fiilleri
11 Şart edatları, Şartın cevabının başına (fe) gelmesi
12 Sıra sayıları
13 Gayr-ı-munsarif, Elif nûn maddesinin inne okunduğu yerler, Mâ el-Kâffenin ilhâkı
14 Te'kid, Bedel, Müstesna, Münada
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Muhammed İbrahim Sini & İbrahim Yusuf Seyyid & Muhammed Rifai Şeyh, El-Kavaidu'l-Arabiyyeti'l-müyessera (Cantaş Yayınları).

Kadir Güneş, Arapça-Türkçe Sözlük (Mektep Yayınları: İstanbul, 2021.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
1. Ara Sınav 30
2. Ara Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 1 1
Final 1 1 1
Ara Sınav 2 1 2
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6