Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Endüstriyel İktisat IKT 475 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞÜKRÜ CİCİOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mikroekonomi teorisinin bir dalı olan üretim ve fiyat teorisi alanında iktisat-yönetsel birleşik bakış açısıyla araştırılmayı bekleyen pek çok ilgi çekici konu bulunmaktadır. İktisat bölümü ilköğretim öğrencilerinden bazılarının bazı durumlarda konuyu açıklamakta veya cevabını mantıklı bir şekilde hayal etmekte güçlük çekmeleri nedeniyle öğrencilere bu konuların iktisat teorisinde uygulanabilirliğinin gösterilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Mikroekonomik teorinin alt dalları daha detaylı ve eleştirel bir şekilde tartışılacaktır. Firma, endüstri ve pazar kavramları tanımlanmalı ve rekabetçi karakterlerinden dolayı çeşitli pazarlar analiz edilmelidir: Firmalar ve karteller arasındaki işbirliği ve çatışmadan kaynaklanan yapı farklılıkları. Ürün ve lokasyon farklılıkları ve etkileri. Dayanıklı tüketim malları piyasasında fiyatlamada farklı politikalar, fiyat ayrımcılığı, çift taraflı fiyatlama, paket satış veya kiralama. Firmalarda dikey entegrasyonlar ve diğer yapılanma türleri; fırsatçılık ve sözleşmelerin yenilenmesi. Bilgi, asimetrik bilgi ve piyasa fiyatı ve kalite etkisi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kısa dönem ve uzun dönem üretim teorilerini kar maksimizasyonu çerçevesinde analiz eder Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
2 Tam rekabet piyasasının özelliklerini belirtir, eksik rekabet piyasaları ile karşılaştırmalı analizler yapar. Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
3 Eksik rekabet piyasalarında kar maksimizasyonun nasıl gerçekleştiğini sözel, geometrik ve cebirsel yöntemlerle açıklar Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
4 Monopol piyasasında fiyat farklılaştırması için gerekli ön şartları belirterek fiyat farklılaştırması çeşitlerini açıklar Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
5 Oligopol piyasasında firmaların aralarında anlaşmaları durumunda veya rekabet etmeleri durumunda oluşabilecek sonuçları tartışır Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
6 Kartel, dikey birleşme, asimetrik bilgi, monopol gücü, patent ve teknoloji kavramları tanımlar. Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Firma, Endüstri ve Piyasa YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
2 Tam Rekabetçi ve Monopolcü Piyasalar YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
3 Diğer Eksik Rekabet Piyasaları ve Kartelleşme YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
4 Monopolistik Rekabet ve Lokasyon Modelleri YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
5 Firmalarda Fiyatlama: Fiyat Farklılaştırması YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
6 İleri Fiyat Farklılaştırma Yöntemleri YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
7 Stratejik Fiyatlandırma YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
8 Stratejik Maliyetlendirme YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
9 Arasınav BAŞARILAR
10 Piyasalarda Fırsatçılık ve Anlaşmaların Yenilenmesi YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
11 Dikey Birleşmeler ve Dikey Kısıtlar YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
12 Asimetrik Bilgi ve Stratejik Davranış YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
13 Dayanıklı Tüketim Malları: Uzun Dönemde Firma Kararları YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
14 Patent ve Teknolojik Değişim YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005.
Kaynaklar
Ders Notu

PERLOFF.JEFFRY M.MİCROECONOMİCS. 3.EDİTİON, NEW YORK,2004

Ders Kaynakları

YILDIRIM, Kemal, R. EŞKİNAT, ve A. KABASAKAL, Endüstriyel Ekonomi, 3. Baskı, Ekin, Bursa, 2005

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek.
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. X
2 Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak.
2 Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. X
3 Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak.
3 Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak.
4 Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak.
4 Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. X
5 İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek.
5 İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek.
6 İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek.
6 İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. X
7 Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. X
7 Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma.
8 Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma.
8 Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. X
9 Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek.
9 Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek.
10 Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak..
10 Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak..
11 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma.
11 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma.
12 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak
12 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 5
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 7
2. Kısa Sınav 8
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 2 3 6
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 3 2 6
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 2 8 16
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 69
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,76
Dersin AKTS Kredisi 5