Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Iv. Ders Kurulu (Hücre Bılımı Iv ve İlk Yardım) | TIP 1400 | 1 | 113 + 19 | 11 | 11 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | İngilizce Temel bilgi teknolojileri kullanımı Türk Dili |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ASUMAN DEVECİ ÖZKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | I. Sınıf öğrencileri bu ders kurulu sonunda, mikroorganizmaların temel yapı ve üremesi, genom yapısı, biyoteknolojinin tıpta kullanımı, genetik materyalin yapı işlevleri ve embriyolojik gelişme süreçleriyle ilgili bilgi edinecekler. |
Dersin İçeriği | Mikroorganizmaların temel yapı ve üremesi, genom yapısı, biyoteknolojinin tıpta kullanımı, genetik materyalin yapı işlevleri ve embriyolojik gelişme süreçleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Üst ekstremite ve gövdede yer alan kas, arter, sinir ve fascia yapılarını bilir, açıklar | ||
2 | Nanoteknolojiyi tanımlar ve tıpta teşhis ve tedavide uygulama alanlarını bilir, kemik ve kas dokusunun biyofiziksel özelliklerini ve işlevlerini kavrar, biyomekaniğin medikal önemimi öğrenir, işitme ve görme duyusunun mekanizmaları ve biyofiziksel özelliklerinin öğrenir. | ||
3 | Hastaların tanı ve tedavi süreçlerindeki zor ve hassas konulardaki hasta ve yakınları ile iletişim kurabilmek için gerekli temel iletis¸im becerilerini öğrenebilir | ||
4 | Kıkırdak, kemik ve kas doku histolojilerini öğrenir. | ||
5 | Mendel kalıtımı ve multifaktöryel kalıtımı anlayıp bunlarla semptomlar arasındaki ilişkiyi kavrayabilir, kalıtım modellerinin tıbbi yönden önemini, günümüz tıbbında çeşitli kalıtım modelleri ve soy ağaçlarının kullanımını anlayabilir, sitogenetik yöntemleri kavrayabilir | ||
6 | Mikroorganizmanın yapısını, genetik özelliklerini, üreme şekillerini ve sınıflandırılmalarını, mantarların , parazitlerin ve virüslerin genel özelliklerini ve sınıflandırmasını, labaratuvar cihazlarını bilir ve açıklar. | ||
7 | Hekimlik uygulamalarında etik davranışı bilir, meslektaş arına karşı saygılı olmayı bilir. | ||
8 | Kardiyak arrestin tanısını koyabilecek ve temel yaşam desteği uygulayabilecek Nabız sayabilecek, kalp seslerini dinleyebilecek | ||
9 | Üst ekstremite, gövde ve sırt bölgesindeki kaslar ile bu bölgelerde yer alan önemli damar ve sinir yapılarını öğrenebilecek | ||
10 | Üst ekstremite ve gövdede yer alan kas, arter, sinir ve fascia yapılarını kadavra ve makette tanıyıp gösterebilir. | ||
11 | Kıkırdak, kemik ve kas dokusunu tanır. | ||
12 | Mikroorganizmanın yapısını ve virüslerin genel özelliklerini bilir ve açıklar. | ||
13 | Yaralanan hastayı değerlendirip ve ilk müdahalesini uygulayabilecek | ||
14 | Bu kurul sonunda öğrenciler el yıkama, steril eldiven giyme ve kan şekeri ölçme işlemlerinin basamaklarını sayar ve uygular. | ||
15 | Tıbbın tarihsel gelişimi konusunda bilgi sahibi olur; böylelikle geçmiş ile bugün arasında köprü kurabilir ve modern tıbbı anlama ve sorunlara çözüm bulma, yeni yaklaşımlar üretme cesareti kazanabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
2 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
3 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
4 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
5 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
6 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
7 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
8 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
9 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
10 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
11 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
12 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
13 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları | |
14 | Nanoteknoloji işitme ve görme duyusu, temel iletişim becerileri, kıkırdak, kemik ve kas doku histolojileri kalıtım modelleri, mikroorganizmanın özellikleri, hekimlik uygulamalarında etik davranış, acil tıp ve mesleki beceri uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Güncel ders notları kurul derslerinden önce SABİS üzerinden öğrencilerle paylaşılır. |
Ders Kaynakları | Güler Temizkan, Nazlı Arda, Temel ve İleri Moleküler Biyoloji Yöntemleri-Genomik ve Proteomik Analizler, Nobel Tıp Kitabevleri, 2018. L. Bikem Süzen, İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Güneş Tıp Kitabevi, 2020. Ferit Pehlivan, Biyofizik, Nobel Tıp Kitabevi, Güneş Tıp Kitabevi, 2021. Leyla Tapul, Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama / Teknikler Kitabı, Güneş Tıp Kitabevi, 2017 Ayşe Başaran, Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Güneş Tıp Kitabevi, 2010 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 7 | 20 | 140 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 20 | 100 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü | 270 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 11 |