Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma Yöntem ve Teknikleri ILT 205 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN
Dersi Verenler Doç.Dr. SİMGE ÜNLÜ, Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN, Arş.Gör.Dr. BERKAY BULUŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal bilimlerde araştırmanın nasıl yapılacağını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Sosyal bilimlerde araştırmanın bileşenleri örneklerle işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilimlerde araştırmanın unsurlarını sayar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Araştırma yöntemlerini uygun olarak kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Araştırmanın nasıl yapılması gerektiğinin farkındadır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Araştırmacının sahip olması gerektiği özellikleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Etkin bir araştırma raporu hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Temel Kavramlar (Bilim, Bilgi, Nesnellik vb.)
3 Nicel Araştırmalar
4 Nitel Araştırmalar
5 Araştırma Sorusu Nasıl Belirlenir?
6 İkincil Kaynak Kullanımı (Literatür Taraması)
7 Ara Sınav
8 Kaynak Gösterimi
9 Nicel Veri Toplama Teknikleri
10 Nitel Veri Toplama Teknikleri
11 Anket, Anket Tipleri, Anket Sorularının Hazırlanması
12 SPSS Programı, Verilerin Kodlanması ve Analiz I
13 Öğrenci proje sunumları I
14 Öğrenci proje sunumları II
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Punch K. (2005) Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, Siyasal Kitabevi 

Aziz, A. (2022). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Nobel Akademik Yayıncılık

Geray, H. (2016). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel yöntemlere Giriş. Ütopya Yayınları, Ankara

Erdoğan, İ. (2012) Pozitivist Metodoloji ve Ötesi, Erk Yayınları, Ankara

Yıldırım A ve Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Y., Ankara

Yıldırım, B. (2015). (Ed.). İletişim Araştırmalarında Yöntemler. Literatürk, Konya

Neuman, L.N. (2019). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. (I-II). (Çev.) Ö. Akkaya, Siyasal Kitabevi, Ankara

Şencan, İ. ve Doğan, G. (2017). Bilimsel Yayınlarda Kaynak Gösterme, Tablo ve Şekil Oluşturma Rehberi, Türk Kütüphaneciler Derneği

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim Bilimine ve radyo, tv ve sinema mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir
2 Radyo, tv ve sinemanın tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar.
3 Yapım, yönetim, senaryo, görüntü yönetimi, kurgu ve ses tasarımı gibi alanlara yönelik profesyonel bir kavrayış ve uygulama becerisi elde eder.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanlarına dair kavramlar, yaklaşımlar ve tartışmalar ile başka disiplinler arasında bağlantı kurar.
5 Geliştirdiği projelerin gerçekleşmesi için gerekli ekip ve donanımı kurar ve koordine eder.
6 Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir.
7 İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir.
8 Radyo, Tv ve sinemanın hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir.
9 Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir.
10 Radyo, Tv ve sinema alanında mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir.
11 Enformasyon kaynaklarına erişimi ve ürettiği içeriği doğrulama becerisine sahiptir.
12 İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
13 Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 Fotoğraf çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
15 Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
16 Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
17 Radyo, Tv ve sinema alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
18 Radyo, Tv ve sinema alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder.
19 Radyo, Tv ve sinema alanıyla ilişkili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
20 Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
21 Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
22 Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı projeler üretir ve yenilikçi bir yaklaşım sergiler.
23 Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar.
24 Medyada özgün projeler geliştirmeyi hedefler ve orijinal fikirler üretir.
25 Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 20
2. Ödev 20
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5